Revista Didactica Genesis

Metode activ - participative pe care le putem folosi pentru înțelegerea textelor la clasă

brigitte-weninger-eve-tharl

Anul acesta am început un nou proiect la clasă: „Cartea săptămânii”. Elevii mei sunt clasa I și, încă de anul trecut, au învățat să citească destul de bine, iar anul acesta mi-am propus să îi ajut să descopere inclusiv plăcerea de a citi.

Acest lucru, în opinia mea, nu se poate realiza fără o bună înțelegere a textului și fără a-i ajuta pe copii sa-și imagineze acțiunea textului, pe care să o trăiască împreună cu personajele.

Pentru a ajunge ușor la inimile și mințile lor, am ales câteva titluri foarte apropiate de experiența lor de viată. Astfel, prima carte aleasă a fost „De ce vă certați, Matei?”, o poveste scrisă de Brigitte Weninger.

Copiii s-au familiarizat cu textul câteva zile, în timpul pauzelor, în orele de joc și joacă sau după ce au terminat sarcinile diverse de la oră (așa cum știți, copiii au ritmuri de lucru diferite, unii sunt mai rapizi, alții nu, motiv pentru care a avea o carte în bancă poate fi un truc bun de multe ori). Apoi, am rezervat una dintre aceste ore de joc și joacă pentru a citi împreună cu ei textul. Fiecare dintre copii a citit cu voce tare o pagină, am explicat cuvintele necunoscute, și am adresat întrebări sau i-am rugat pe ei să formuleze întrebări despre text pentru a verifica înțelegerea textului.

Pentru a mă asigura că mesajul textului a ajuns la fiecare dintre ei, am propus realizarea unui proiect pe echipe. Am împărți colectivul clasei în patru grupe și cu ajutorul unor metode activ-participative am verificat înțelegerea textului și a mesajului cărții de către elevi.

Metodele utilizate au fost: metoda ciorchinelui, acvariul sentimentelor și explozia stelară. Am reunit toate produsele activității lor într-un singur proiect de clasă cu ajutorul metodei cadranelor.

Metoda ciorchinelui este o metodă de predare-învățare care-i ajută pe elevi să gândească liber. Etapele acestei metode sunt:

  • Se scrie un cuvânt, se pune o imagine în mijlocul tablei, a unei foi de flipp-chart.
  • Copiii sunt rugați să scrie cuvinte sau expresii care le vin în minte în legătură cu tema dată.
  • Ciorchinele este o tehnică flexibilă care poate fi utilizată cu ușurință atât individual cât și ca metodă de grup.

 

Cu ajutorul acestei tehnici copiii au rezolvat două sarcini în cadrul proiectului. Una dintre ele a fost ca, pornind de la titulul cărții, copiii să spună cât mai multe cuvinte care le vin în minte atunci când se gândesc la textul citit. Această sarcină a verificat înțelegerea textului, deoarece,  la prezentarea proiectului, elevii au argumentat cu exemple din text fiecare dintre cuvintele folosite cu scopul de a transmite cât mau multe lucruri despre carte.

Cea de-a doua sarcină a cerut elevilor să-l caracterizeze pe Matei, personajul principal. Pornind de la imaginea lui Matei, copiii au scris cât mai multe cuvinte prin care au încercat să transmită lucruri, acțiuni, însușiri care-l caracterizau pe Matei.

Explozia stelară  este o metodă de stimulare a creativităţii ce se bazează pe formularea de întrebări pentru rezolvarea de probleme și noi descoperiri. Metoda urmărește formularea de întrebări și realizarea de conexiuni între ideile descoperite de copii în grup prin interacțiune.

Copiii au primit o stea mare pe care era scris titlul textului, în fiecare colț existau 5 întrebări de tipul: CE? CINE? UNDE? DE CE? CAND? Elevii din această echipă au formulat întrebări la care copiii din celelalte echipe au răspuns.

Acvariul sentimentelor este o altă metodă activ-participativă utilizată. Copiii din cea de-a treia echipă au pus într-un acvariu sentimentele și impresiile lor cu privire la textul citit: „Cum v-ati simțit când ați citit lectura?”; „Ce v-a plăcut cel mai mult?”; „Ce nu v-a plăcut în text?”; „De ce ați recomanda cartea și altor copii?”.

La aceste întrebări elevii au dat răspunsuri pe care le-au argumentat oral.

Toate produsele celor patru echipe au fost reunite prin metoda cadranelor. Astfel că în primul cadran am trecut elemente despre poveste, personaje, întâmplări. În cel de-al doilea cadran copiii au așezat elementele de caracterizare ale personajului principal, Matei.

În cadranul trei copii au fost provocați să formuleze întrebări și răspusuri pornind de la textul studiat, iar în ultimul cadran am trecut emoții și sentimente pe care le-au trăit copiii parcurgând și înțelegând această lectură.

Prin intermediul acestei lecturi, copiii au învățat despre bucuria de a avea prieteni de joacă și că, deși uneori pot apărea momente în care prietenii se ceartă, un prieten adevărat găsește întotdeauna puterea să ierte.

Unul dintre copii recomandă acestă carte și altor copii fiindcă „Este o carte din care înveți să faci lucruri, să vorbești frumos, să te reîmprietenești cu cel cu care te-ai certat”, iar altul susține că „este o carte frumoasă, deoarece copiii învață că mereu trebuie să ne ajutăm unii pe altii și chiar dacă ne certăm trebuie să fim prieteni.”

Rate this blog entry:
Strategii de predare care fac învățarea mai atract...
Eficiența jocului didactic în activitatea educativ...