Revista Didactica Genesis

Violenţa asupra copilului este un abuz de putere care apare atunci când părinţii se simt neputincioşi sau simt că pierd controlul

little-boy
În România, în fiecare oră doi copii sunt victime ale unei forme de violenţă raportate autorităţilor. În 2016 au fost raportate 14.323 de cazuri de abuz, neglijare şi exploatare a copiilor, iar numărul cazurilor de abuz raportate în România creşte cu aproximativ 1.000 de în fiecare an, deşi numărul de copii continuă să scadă. Potrivit Autorității N...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
434 Hits

Într-o lume dominată de fake news, este vital să îi învățăm pe copii să facă diferența între adevăr și minciună

shelf
O preocupare majoră a părinților și profesorilor din toată lumea este aceea de a-i învăța pe copii să spună adevărul și de a dejuca tentativele lor de a minți. Este un element esențial în educație, care îi ajută pe ce mici să se formeze ca indivizi etici, dar nu numai. Un copil obișnuit să le spună adevărul adulților care contează pentru el va disc...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
273 Hits

Carmen Costea, psihopedagog: „Copilul trebuie să învețe exerseze și rolul pierzătorului”

carmen-costea-profil-1-800x534
Atunci când joacă un joc, toți copiii își doresc să câștige, iar dacă acest lucru nu se întâmplă mulți au reacții extrem de puternice. Însă chiar dacă ne-am dori să ne vedem copilul fericit tot timpul și am fi tentați să-l lăsăm să câștige tot timpul, există riscul ca acest lucru să-i dăuneze pe termen lung. La școală, copiii sunt puși în situații în care exersează diferite roluri, iar acest lucru este benefic pentru dezvoltarea lor socio-emoțională, dar și pentru prevenirea situațiilor de bullying. „Încă de la cele mai fragede vârste, îi învățăm să își respecte rândul, avem grijă să nu fie mereu același copil primul sau ultimul. Îi punem în diferite situații, exersăm diferite roluri și situații. Se vorbește foarte mult despre a exersa rolul pierzătorului, un copil trebuie învățat să și piardă încă de foarte devreme, pentru că nu întotdeuna va câștiga, e un pas necesar pentru echilibrul...
Continue reading
Rate this blog entry:
299 Hits

Ioan Neacșu: „Profesorul trebuie să știe să comunice empatic și să fie un bun negociator”

neacsu-01-800x600px
L-am întrebat pe Ioan Neacșu, profesor universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, din cadrul Universității din București, ce înseamnă o școală bună, cum arată un profesor bun, ce înseamnă cu adevărat sintagma „învățământ centrat pe elev" și care sunt nevoile copiilor cărora școala trebuie să le răspundă. A vorbit despre ...
Continue reading
Rate this blog entry:
484 Hits

Iulian Toma: S-ar putea ca, în 10 ani, o problemă de arte vizuale tratată într-o cheie interdisciplinară să ne folosească la locul de muncă

Toma-Dalin-7
Iulian Toma, lector universitar doctor la Universitatea Națională de Arte și coordonatorul catedrei de Arte de la Genesis Collegiate, vorbește, într-un interviu pentru Didactica Genesis, despre felul în care educația vizuală îl poate ajuta pe copil să își dezvolte o gândire „altfel” care îi va permite în viitor să găsească soluții la diferite probleme. O gândire „altfel” oferă flexibilitate, deschidere și capacitatea de a găsi multiple căi de rezolvare a problemelor. Și se simte lucrul ăsta, deși îl facem doar la orele de educație vizuală, cumva chestiunile acestea se acumulează. Tipul acesta de a gândi, de a strânge informația, de a contextualiza, se poate dovedi util, la un moment dat, în situații de învățare diferite. S-ar putea, ca în 10 ani, o problemă de arte vizuale tratată într-o cheie interdisciplinară, să ne folosească la locul de muncă”, explică el.   Cât de importantă este arta în viața copiilor? Pe vremuri...
Continue reading
Rate this blog entry:
457 Hits

Medicul Cătălin Cîrstoveanu: „Toată viața mea a însemnat educație”

de-la-deschiderea-sectiei
Când medicul Cătălin Cîrstoveanu, șeful secției de Terapie Intensivă Nou Născuți de la Spitalul Marie Curie se gândește la ce a însemnat viața lui, primul cuvânt care îi vine în minte este „educație”. Toată viața sa a însemnat educație. Începând cu orele din clasele primare în care și-a însușit perseverența, continuând cu practica din facultate, în timpul căreia a învățat cum să ia decizii, și trecând câteodată prin lecția cea mai grea: moartea unui copil pentru care a făcut tot ce se putea. „Nu trebuie niciodată să lași moartea unui copil să treacă pe lângă tine. Întotdeauna am tras o învățătură după moartea unui copil”, spune medicul Cătălin Cîrstoveanu, într-un interviu pentru Didactica Genesis. Fiecare etapă din traseul său educațional a contribuit la timpul ei, la formarea omului care avea să creeze în România, o țară cu sistem medical precar și mortalitate infantilă uriașă, cea mai modernă secție de Terapie...
Continue reading

  • OLIVIAN BREDA/Inima Copiilor
Rate this blog entry:
1452 Hits

Vacanțe cu ochii pe geam, nu pe ecran

pexels-photo-451590
Ne așteptăm luni în șir rândul la vacanță, iar apoi, când plecăm în sfârșit, ne enervăm la coadă: coada de pe DN1, coada de pe A2, coada de pe Valea Oltului, coadă la check in. Pe cât de așteptate sunt cele câteva zile sau săptămâni libere, pe atât de pline de tensiuni și frustrări se pot dovedi, paradoxal, uneori, mai ales în cazul familiilor cu copii. Iar problemele se pot ivi la tot pasul, chiar și în timpul celei mai senine drumeții: mărul pe care l-ai luat la pachet este un pic bătut pe o parte. Șapca este greșită. Un alt copil a văzut un marcaj înaintea lui, lucru echivalent cu o declarație de război. Apoi, firește, vine războiul. Iar acestea sunt doar câteva dintre nenumăratele surse de tensiune dintr-o vacanță. Întotdeauna drumul e cam prea lung, excursiile prea puține pentru tot ce ne-am dori să vedem, ceilalți turiști cam...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
203 Hits

Examinările cu mize ridicate și consecințele asupra învățării, motivației și evoluției elevilor

woman-notebook-working-girl
Un studiu realizat de UNICEF în parteneriat cu OECD și Guvernul României arată cum poate crește calitatea educației din România cu ajutorul politicilor de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar și cum le-ar putea oferi acestea elevilor posibilitatea de a-și atinge potențialul maxim. În România, noțiunile de evaluare și examen rezonează puternic cu mentalul colectiv, dar, din păcate, într-un fel care le creează elevilor anxietate și care nu contribuie la formarea lor ca indivizi capabili să se integreze armonios într-o societate a cunoașterii. De exemplu, notează studiul, cele două examene naționale organizate în România, în mod special cel de la finalul clasei a VIII-a, comportă o mare miză pentru copii, profesori și școli. „Cu toate că examinările cu mize ridicate sunt frecvente în numeroase țări, în România, absența unor măsuri de reducere a impactului lor are consecințe negative asupra învățării, motivației și evoluției elevilor. În viitorul apropiat, România ar trebui...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
214 Hits

De ce nu învață copiii să devină responsabili

pexels-photo-205765
În foarte multe situații de viață ne lovim de felul nepăsător în care oamenii tratează lucrurile care îi înconjoară, cartierul, orașul, țara în care trăiesc, și asistăm de nenumărate ori de indiferența multora față de semeni și de întreaga comunitate. Profesorii povestesc deseori cum se întâlnesc cu situații în care, atunci când îi roagă pe elevi să adune hârtiile de pe jos pentru a avea grijă de mediul în care învață, aceștia răspund că nu au făcut ei mizeria și că, oricum, de aia există femeie de serviciu. În replica aceasta a unor copii de școală generală este exprimat un întreg mecanism social, pus la punct în generații în care responsabilitatea noastră ca indivizi nu trece niciodată de ușa casei noastre, de portiera mașinii, de linia la care ni se termină hainele, geanta sau rucsacul. Ce este DINCOLO nu ne atinge și nu ne interesează, este întotdeauna problema altuia, niciodată...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
171 Hits

Carmen Iorgulescu: „Când un copil își cumpără ceva din banii economisiți de el, acest lucru îl încarcă cu demnitate”

coins660_350
Studiile arată că obișnuințele legate de bani sunt stabilite încă din perioada copilăriei, spune Carmen Iorgulescu, coordonator de programe la Ken Academy România, o instituție specializată în educația financiară și antreprenorială pentru copii. Într-un interviu pentru Didactica Genesis aceasta vorbește despre cum îi putem ajuta pe copii să economisească, să își dezvolte spiritul antreprenorial și să ajungă să ia decizii responsabile în viața adultă. Care este reprezentarea pe care copiii o au asupra banilor? Cei mai mulți copii nu au o reprezentare clară și corectă asupra banilor, asupra valorii lor, utilității  sau măsurii lor. Acest lucru se datorează și faptului că în România subiectul bani este considerat un subiect tabu, rușinos, nepotrivit, în special în discuțiile cu copiii.  De asemenea, am întâlnit destul de mulți adulți care consideră că pentru un copil de 3- 4 ani e timpuriu să discuți un așa subiect. “Copiii au toată viața înainte pentru a...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
339 Hits

Fără profesori buni, nu poți avea o țară prosperă

photo-1493612276216-ee3925520721
"La 15 ani după ce România va egala performanțele sistemului de educație din Slovacia la testele PISA, salariile angajaților români vor crește în fiecare an cu 15%", susține profesorul Eric Hanushek, membru al Institutului Hoover din cadrul Universității Stanford. Slovacia este cu trei locuri înaintea României la testele PISA, iar declarația făcută...
Continue reading
Rate this blog entry:
195 Hits

Despre reguli și limite

paper-182220_960_720
Copiilor le place să experimenteze și să testeze, iar și iar, limitele. Uneori le încearcă cu degetul, alteori le împing ușor cu umărul, iar câteodată lovesc în ele direct și tare cu piciorul. Este felul lor de a descoperi lumea, de a afla cât de mult se pot întinde, unde se sfârșește teritoriul lor și unde începe teritoriul celorlalți pe care trebuie să pășească cu grijă. Noi am crescut cu limite de fier care ne constrângeau să nu vorbim neîntrebați, să nu ne spunem părerea, să nu îndrăznim să deschidem o ușă, să mișcăm un bibelou de pe raft sau să facem alegeri simple. Drept urmare, mulți dintre copiii de atunci au devenit mai târziu persoane care se tem să își spună părerea, să stabilească limite ferme, să spună „nu” atunci când ar trebui. Au îndrăznit cu greu să își trăiască viața așa cum vor. Este moștenirea generațiilor crescute în...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
224 Hits

Cum să îi ajutăm pe copii să își dezvolte o mentalitate de creștere

children-99507_960_720
Carol Dweck este profesor de psihologie la Universitatea Stanford și de-a lungul carierei sale a făcut cercetări în domeniul motivației, personalității și dezvoltării indivizilor. În anul 2006, Dweck a publicat volumul „Mindset: The New Psychology of Success”, în care arată care este rolul jucat de mentalitate în reușită. Potrivit acesteia, oamenii se împart în două categorii: cei care au o mentalitate „fixă” și cei care au o mentalitate „de creștere”. Deosebirea majoră dintre acestea este faptul că indivizii cu mentalitate fixă au oroare de eșec, pe care îl interpretează drept o negare a abilităților lor de bază, în timp ce indivizii cu mentalitate de creștere nu sunt deranjați într-o măsură atât de mare de eșecuri, pentru că își dau seama că pot învăța de pe urma lor și că își pot îmbunătăți abilitățile. Aceste tipuri de mentalitate devin evidente încă de pe vremea când copiii sunt în școală. „În cazul...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
266 Hits

Oamenii care construiesc încredere din pâslă, hârtie, nasturi și bețișoare

15241776_1181335791958247_2295213348202442741_n-1
În urmă cu câțiva ani, două tinere care lucrează la o companie multinațională din București au fondat Asociația Erudit prin care își propun să le ofere copiilor din mediul rural șansa la educație. După ce termină programul, în zilele și orele lor libere investesc: investesc muncă, grijă și dedicare pentru a le da elevilor din câteva sate și comune din Ialomița un viitor un pic mai bun față de cel pe care l-ar fi avut dacă nu le-ar fi cunoscut. Fac acest lucru cu ajutorul prietenilor și colegilor de serviciu care donează, atunci când pot, timp, bani sau amândouă, și sunt atenți la orice oportunitate de sponsorizare pe care ar putea să o îndrume către Erudit. Asociația le oferă copiilor rechizite la început de an școlar, organizează excursii sau ateliere și a reușit să doteze câteva școli cu table magnetice, panouri pentru afișarea lucrărilor, catedre, scaune, dulapuri, dar și să...
Continue reading
Rate this blog entry:
239 Hits

Teama de eșec, mai nocivă decât eșecul însuși

image1
Întrebat cu ocazia vizitei sale în România ce sfat le-ar da tinerilor care vor să înceapă o afacere pentru a avea succes, Jilmmy Wales, fondatorul Wikipedia a răspuns. „„Eșuează mai repede” este o expresie celebră în Silicon Valley și cred că este minunată. Ideea este repeți rapid procesul, să afli ce merge și ce nu și să faci mai mult din ceea ce merge și mai puțin din ceea ce nu merge. Alternativa este să îți investești toată inima și tot sufletul într-o singură viziune îngustă a ce e de făcut. Atunci vei eșua, cel mai probabil, spectaculos, nu te vei îndrepta, pe bâjbâite, către succes”. Este o idee larg răspândită în lumea oamenilor de afaceri de succes atât din Occident cât și din România. Consultantul organizațional Cosmin Alexandru, fondator și decan al The Entrepreunership Academy, vorbea și el, cu altă ocazie despre percepția distorsionată asupra eșecului pe care o...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
291 Hits