Revista Didactica Genesis

Dezvoltarea relațional-afectivă a elevilor

children
Preocupările adulților în ceea ce privește dezvoltarea personalității și a potențialului nativ al copiilor se focusează pe dezvoltarea bagajului cognitiv și mai puțin pe latura emoțională, relațională și afectivă. Dacă am aduce și dezvoltarea caracterului în discuție, ca  latură relațional-valorică a personalității, lucrurile s-ar complica și mai mult. Eu mi-aș dori ca elevii mei să învețe de la școală și din relațiile pe care le dezvoltă cu cei din jur că este important întâi de toate, să își gestioneze emoțiile, indiferent că ele sunt pozitive sau negative. Așa cum am mai spus și în articolele precedente, cred că elevilor nu le lipsește educația intelectuală, mai ales că în familie se pune mare accent pe învățarea noțiunilor matematice, lingvistice, poate ca nici cea antreprenorială, dar au în schimb nevoie de educația spirituală, morală, estetică, precum și de alte laturi ale educației. Menirea școlii este să colaboreze cu familia elevului, în așa...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
492 Hits

Când un profesor devine magician

soap-bubble
Profesorul reprezintă cel mai important reper pentru elevi, atât în clasele mici cât și pe parcursul întregii școlarități. Calitatea relațiilor stabilite de profesor cu elevii săi va avea implicații asupra actului educativ și va produce schimbări majore pe tot parcursul școlarității. Privind retrospectiv, îmi dau seama că am avut, ca profesor, nenumărate realizări pe care poate nu le-am conștientizat de fiecare dată. Faptul că am intrat zilnic în contact cu suflete inocente, că am avut prilejul să mă dezvolt și să cresc sufletește odată cu elevii mei reprezintă cea mai prețioasă reușită. Ce satisfacție mai mare poți avea decât aceea că auzi și vezi copii fericiți pentru că vin la școală? Profesorii sunt adesea un fel de magicieni și mi s-a întâmplat la rândul meu să simt astfel. Când am crezut în elevi timizi, care se simțeau respinși de ceilalți, până când au început să creadă în ei înșiși. Când...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
305 Hits

În spatele fiecărui comportament stă o motivație. Să învățăm să ne ascultăm copiii

mihaela-oraseanu
Încă din preșcolaritate, copiii intră în contact direct cu diverse situații din care învață ce reprezintă adevărul și de ce este important să fim sinceri în viață. Adulții sunt cei care, de foarte multe ori, apelează la minciună sau ascund adevărul, pentru că pare a fi o foarte bună modalitate de a evita anumite aspecte care le pot crea probleme. Copiii însă, sesizează când noi nu suntem sinceri și vrem să ascundem ceva anume. Pentru ca școlarii mici sau mari să învețe să spună adevărul, adultul trebuie să nu fie punitiv și trebuie să reacționeze empatic și cu calm, discutând situațiile apărute, dar mai ales motivul pentru care este important să fim sinceri. Copiilor le este teamă să spună adevărul, pentru că, din experiența lor în ceea ce privește sinceritatea, faptul că și-au recunoscut greșeala îi costă - părinții aplică de cele mai multe ori pedepse, care nu fac altceva...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
338 Hits

Cele mai eficiente metode de predare sunt cele care îi provoacă pe elevi să descopere

games-2801332_960_720
Întotdeauna între predare și învățare a existat o strânsă relație, deși acestea  reprezintă doar două dintre componentele procesului de învățământ. Pentru ca actul instructiv-educativ să fie eficient și să faciliteze noi conexiuni între conceptele pe care elevii și le vor însuși, un rol important îl au metodele pe care profesorul le utilizează pentru a transmite informațiile. În funcție de metodele folosite, dar și de măiestria cadrului didactic, elevul își poate dezvolta gândirea critică, poate face anumite raționamente și, totodată,  poate deveni flexibil în gândire și mai ales în modul de operare. Metoda reprezintă un drum eficient sau o cale de urmat spre atingerea sau realizarea unor obiective, fiind un cumul de factori. Abordarea si aplicarea metodelor moderne în cadrul disciplinelor facilitează înțelegerea conceptelor și stabilirea de interacțiuni trans și interdisciplinare. Cele mai eficiente metode moderne s-au dovedit a fi cele care sunt adaptate grupului și nivelului de înțelegere la nivelul...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
341 Hits

Dezvoltarea relaţional-afectivă a elevilor

friendship
Preocupările adulţilor în ceea ce priveşte dezvoltarea personalităţii şi a potenţialului nativ al copiilor se focusează pe dezvoltarea bagajului cognitiv şi mai puţin pe latura emoţională, relaţională şi afectivă. Dacă am aduce şi dezvoltarea caracterului în discuţie, calatură relaţional-valorică a personalităţii, lucrurile s-ar complica şi mai mul...
Continue reading
Rate this blog entry:
276 Hits

Cele mai importante lecții

gabby-orcutt
Ne întrebăm de foarte multe ori, care sunt cele mai importante lecții pe care dorim să le transmitem elevilor pentru viață, lecții care să-i însoțească și după încheierea etapei școlarității. Altfel spus, cu ce ar trebui să rămână elevii noștri în momentul în care termină școala și ce anume din tot ceea ce au învățat le poate folosi în și pentru viață. Dascălii sunt cei care, pe lângă cunoștințele informaționale pe care le transmit, „predau” cele mai frumoase lecții de viață, lecții ce vor rămâne amintiri vii de-a lungul multor ani. Am auzit de multe ori vorbindu-se despre învățători ca fiind cei mai importanți oameni din viața școlarilor, nu pentru că ar fi cumva superiori celorlalte cadre didactice, ci pentru relația foarte apropiată pe care o dezvoltă cu copiii, pentru că au norocul de a petrece multe ore alături de ei dar, mai ales, pentru că descoperă, împreună cu elevii,...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
229 Hits

Cum să gestionezi rivalitatea între copii

photo-1497340525489-441e8427c980
Mediul școlar este extrem de ofertant în ceea ce privește inițierea și dezvoltarea relațiilor sociale, precum și a celor din cadrul grupului. Printre aspectele definitorii care stau la baza dezvoltării acestor relații, se află și cele legate de dezvoltarea unei strategii eficiente pentru funcționalitatea grupului. Astfel, capacitatea de cooperare este extrem de importantă pentru a consolida relațiile din cadrul grupului și, totodată, un element al armoniei ce facilitează dezvoltarea și afirmarea potențialului elevilor în cadrul grupului și al clasei de elevi. Copiii pot învața de la o vârstă foarte mică ce este și ce presupune cooperarea în relațiile cu cei din jur. Ar fi important ca acest lucru să înceapă de acasă, din familie, ca apoi să continue în preșcolaritate, dar mai ales în școlaritate. Pentru a începe acest demers, copiii trebuie să înțeleagă de ce este importantă cooperarea și cum îi stimulează pe aceștia să lucreze împreună. Revenind la...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
225 Hits

Timp de calitate cu familia

family-hand-1636615_960_720
Iată ca a venit și mult așteptata vacanță, perioada în care, deși nu ne mai aflăm într-un mediu formal, putem descoperi și experimenta o mulțime de lucruri noi cu și alături de familie. Un program ideal de vacanță pentru copii, dar și pentru părinți, e bine să vizeze dezvoltarea mai multor laturi ale personalității copiilor, în așa fel încât, acest timp pe care îl petrecem împreună, să fie un timp calitativ, care împletește relaționarea, în special emoțională, cu cea socială, culturală și de ce nu fizică, prin organizarea de excursii și drumeții sau jocuri de mișcare, escaladare, înot, scufundări, activități pe care copiii le desfășoară cu plăcere, împreună cu familia. Vacanța este un bun prilej de relaxare, întâlnire cu prietenii, dar mai ales cu bunicii, de aceea, ar fi ideal, ca în perioadele în care părinții nu sunt disponibili pentru a petrece timp cu copiii, aceștia să meargă la bunici,...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
298 Hits

Cum îi pregătim din punct de vedere emoțional pe elevi pentru a face față evaluărilor

pexels-photo-121734_carusel
În viața de zi cu zi, fie că desfășori anumite activități, fie că ești simplu participant sau formulezi anumite opinii despre diverse situații, este aproape imposibil să nu te lovești de termenul “ evaluare”. Evaluăm calitatea vieții, felul în care evoluăm, cât de bine facem față stresului, nivelul cunoștințelor unei persoane și putem astfel enumera o mulțime de alți factori, ai satisfacției sau insatisfacției. În mediul școlar, evaluarea, parte a triadei “predare-învățare-evaluare”, reprezintă un important reper, fără de care procesul instructiv-educativ nu s-ar putea desfășura. Nimic nepotrivit până în acest moment. Lucrurile, însă, par să se complice din momentul în care uităm ce aspect urmărim prin aplicarea testelor de verificare, cărei categorii de vârstă ne adresăm, dar mai ales, cum îi pregătim pe elevi, emotional, pentru “a face față evaluărilor”. Copilul, încă de la apariția sa pe lume, în primele 60 de secunde, este evaluat de catre medicii care notează...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
258 Hits

Să fim alături de copiii noștri, fără să facem lucrurile în locul lor

foto: Pexels
Responsabilitatea a devenit un subiect foarte complex și controversat în ultima perioadă ca urmare a implicațiilor pe care le are atât în sfera familială cât mai ales în mediul școlar, aceasta fiind mai mult decât o necesitate atunci când vine vorba despre formarea trăsăturilor de caracter ale școlarilor care vor deveni oameni în adevăratul sens al cuvântului.  “Să fii responsabil” este ceea ce auzim tot mai des în diverse medii sociale sau familiale, dar oare ce înseamnă să fii responsabil și cum rezonează acest cuvânt cu cei mici, dar mai ales cu adulții din jurul lor. Responsabilitatea ia naștere în familie, primul univers  apropiat al copilului, acolo unde încă de mic ar trebui să primească anumite sarcini ce corespund particularităților de vârstă pentru acea perioadă. Astfel, copilul poate învăța responsabilitatea prin anumite sarcini care-i sunt trasate de către adult, învățând singur ce are de făcut. Aceste sarcini pot face referire,...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
255 Hits

Magia emoțiilor, a relațiilor și a cunoașterii

magie
Învățarea socială și emoțională reprezintă baza învățării și cheia succesului școlar, lucru dovedit din ce în ce mai mult de către schimbările și preocupările actuale ale dascălilor, specialiștilor din domeniul educației, psihologiei, pedagogiei și nu numai. Orice act al învățării, are la bază omul ca entitate bio-psiho-socială, diferit de ființele necuvântătoare prin cogniție, voință și sentimente. Dacă până nu cu mult timp în urmă, preocupările adulților despre educația copiilor, se concentrau pe învățarea cognitivă punând un preț mic pe învățarea social-emoțională, astăzi, prețul plătit pentru relații, emoții și sentimente devine din ce în ce mai mare. Probabil că mulți dintre noi se pot întreba de ce cheia succesului școlar este reprezentată de învățarea socială sau chiar de cea emoțională? Ce rol au emoțiile și cum stimulează ele învățarea cognitiv-comportamentală? De ce învățarea socială este importantă și ce relații se pot crea între toate aceste tipuri de învățare? Iată cum ia...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
343 Hits

Lecția nouă. Elevii, vechii spectatori, devin parteneri activi ce oferă soluții

DSC_10632
Să fie oare un privilegiu educația și faptul că ne-am născut educabili? Educația, arta de a-i învăța pe toți toate, produce transformări în ceea ce privește devenirea noastră. Și totuși, cum poți să-i înveți pe toți toate, cum să-i motivezi pe elevii de astăzi, născuți în era digitală a gadgeturilor, a tehnicii, în era în care florile încă înfloresc, dar copiii nu le mai privesc, nu le mai miros, natura rămâne statică, chiar de este ziuă sau noapte, păsările ciripesc, copacii veseli înfloresc, dar copiii sunt indiferenți și nu se bucură când îi privesc? Așa se face că dascălii de odinioară sunt nevoiți să îmbrace o “haină nouă”, iar bagheta lor „prăfuită” să transforme lecțiile în momente magice. Lecția veche se poate transforma într-o lecție nouă iar “dascălul expert” poate deveni reflexiv. Obiectivele pot deveni competențe, iar elevii motivați. Este o necesitate ca lecția sa îmbrace haine noi? Elevii, vechii...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
202 Hits

De ce au nevoie copiii de limite?

schoo
Sunt momente în care, copii fiind sau adulți, ne dorim să explorăm tot ceea ce ne înconjoară, să pătrundem pe teritorii misterioase sau sa fim cât mai aproape de lucruri și persoane. Cum ar fi viața noastră dacă totul ne-ar fi permis, fără să existe anumite constrângeri/bariere, care să oprească invadarea teritoriilor celorlalți și nu numai. Imaginați-vă o lume întreagă fără frontiere, o lume în care lipsa granițelor permite fluxul persoanelor și al lucrurilor… Pare frumos, însă acest lucru probabil că ar crea haos. Încă de foarte mici, copiii învață “limitele” fără a fi conștienți de acest lucru. Ar fi important ca de fiecare dată adulții să le explice copiilor ce reprezintă de fapt “limita” și când începe sau se sfârșește aceasta. Cum pot face acest lucru, fără sa citească nenumărate cărți sau să devină experți în domeniul educației? Este foarte simplu. Pornind de la faptul că pentru toate situațiile...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
197 Hits

Ai reușit, continuă! N-ai reușit continuă!

relay-race-655353_960_720
       Reușita ne însoțește încă din primele momente ale apariției noastre pe lume și ne influențează pe tot parcursul evoluției/devenirii noastre. În funcție de felul în care ne raportăm la reușită, ne putem considera fericiți și satisfăcuți de ceea ce avem sau de poziția pe care o ocupăm.       Această “călăuză”, reușita, poate schimba de cele mai multe ori destinul celor care sunt sau nu fericiți. Însă, cum putem sti când am reușit sau care este traseul pe care îl putem parcurge pentru a atinge reușita?        Pentru elevi, reușita școlară reprezintă o expresie a dinamicii comparării cu sistemul cerințelor școlare, altfel spus, presupune adaptarea elevului la cerințe. Reușita școlară pune în legătură randamentul școlar (performanța obținută de elev la un obiect) și progresul școlar (măsura evoluției ascendente a progresului), fiind corelate, totodată, cu dimensiunea intelectivă și influențate de memorie, atenție și gândire.  ...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
387 Hits

Rolul creativității în viața individului

DSC_06091
Deși individul constituie o personalitate structurată și construită în ritmuri diferite pe tot parcursul existenței sale, “fiecare om, în același timp, seamănă cu toți, seamănă cu unii și nu seamănă cu nimeni” ( V. Pavelcu, 1970, pag.13). Personalitatea reflectă o constelație unică a trăsăturilor generale, tipologice și individuale, definindu-se ca o “îmbinare unitară, nonrepetitivă, a însușirilor psihice care caracterizează mai pregnant și cu un mai mare grad de stabilitate omul concret și modalitățile sale de conduită” ( Al. Roșca, 1976, pag.466). “Personalitatea este un construct sumativ care include gânduri, motive, emoții, interese, abilități etc.” sau, altfel spus, un ansamblu de “modalități relativ consistente și durabile de percepere, gândire, simțire și comportare care oferă omului o identitate proprie” ( L. Davidoff, 1987, pag.443). Personalitatea este reprezentată de  mai multe laturi, dintre care vom aminti: temperamentul, latura dinamico-energetica a personalității, caracterul, latura relational-valorică și de autoreglaj, aptitudinile , latura instrumentală (inteligența) și,...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
695 Hits