Revista Didactica Genesis

Viața trăită cu pasiune

pasiune

Frumusețea vieții se naște din lucrurile simple, făcute din firescul lor, fără a aștepta o recompensă. Tot așa se nasc pasiunile: la început e doar ideea, apoi se dezvoltă în două, trei ... cinci, ... n idei, pentru a ajunge în final un întreg, care te bucură, îți dă o stare de bine, te mulțumește. Acest lucru știu să-l facă cel mai bine copiii, iar ei sunt cei care zilnic îmi confirmă că viața are farmecul ei, care vine tocmai din simplitatea ei. Să te bucuri de lucrurile simple e aproape o garanție a fericirii.

Mi-am întrebat azi elevii ce le place să facă în timpul liber și dacă au pasiuni pe care ar dori să mi le împărtășească. Răspunsurile lor au venit natural, fără șovăiri sau poticniri: unii mi-au spus că le plac cărțile pentru că le găsesc interesante, sunt modalitatea prin care ei se destind. Cercetătorii de la Sussex University au descoperit că doar 6 minute de lectură reduc nivelul stresului cu până la 68%, față de 61% în cazul muzicii sau 42% în cazul unei plimbări în natură. Da, elevii mei citesc, în general ceea ce le place, iar acest lucru nu face decât să mă bucure. De multe ori îmi prezintă conținuturile unor cărți, pe care eu nu le-am descoperit încă și le găsesc fascinante, deoarece prin ochi de copil, orice întâmplare devine o aventură, iar oamenii de hârtie prind viață într-o altă lume, în care imaginația și imprevizibilul sunt de nestăvilit.

Spuneam mai devreme că elevii mei citesc în general, ceea ce le place și că, în afară de textele de bază pe care le disecăm, analizăm, interpretăm la orele de curs, ei au libertatea de a-și exprima dorința de a citi din plăcere. Da, cred în firescul lucrurilor, în normalitatea derulării faptelor, fără artificii și obligații gratuite. Lectura înseamnă plăcerea de a te pierde într-un text, de a-i trăi povestea, de a călătorii pe tărâmuri nebătătorite, de a visa cu ochii deschiși, și, mai apoi, bucuria de a împărtăși cu alții, izbânda ta. Cititul, plăcerea de a citi trebuie să vină din interior și trebuie să-ți stimuleze fantezia. Beneficiile cognitive ale acestei activități –conform psihologului Becca Levy, profesor asociat la Universitatea Yale- sunt reprezentate de  solicitarea simultană a mai multor regiuni cerebrale și creșterea capacității de concentrare, până la dezvoltarea empatiei și a inteligenței emoționale.

Așadar, chiar dacă nu realizăm acest lucru, atunci când citim experimentăm situații ipotetice de viață și ne pregătim pentru cele reale. Avantajul este că pe tărâmul ficțiunii o facem fără primejdie și fără dureri. Marcel Proust scria: „Cu cărțile nu ai o relație forțată. Dacă îți petreci seara cu unul dintre acești prieteni – cărțile – asta se întâmplă pentru că așa vrei. Când le părăsim nu ne trece prin cap niciunul din acele gânduri pe care le avem în prieteniile cu oamenii – „Oare ce gândește despre mine?”, „Oare am spus ceva lipsit de tact, ceva greșit?”, „Oare mă place?”. Din această cauză, mulți cititori pasionați consideră cărțile cei mai buni și constanți prieteni.

Alte bucurii de petrecere a timpului lor liber sunt reprezentate de practicarea unor sporturi (volei, înot, handbal, balet), care le oferă prilejul de a-și dezvolta aptitudinea de a lucra în echipă, de a sta concentrat, de a depune efort pentru o reușită. Tot o formă de destindere sunt considerate de elevi gătitul, vizionarea unor documentare, fotografia, muzica sau plimbările în aer liber însoțiți de prietenii lor necuvântători.

Oricare ar fi aceste bucurii simple ale vieții, acestea ne definesc, spun ceva despre noi, ne creionează personalitatea și reprezintă o activitate pe care o facem cu plăcere pentru a ne relaxa și pentru a ne deconecta de rutina zilnică.

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
Considerații asupra educației plastice
Cei mai deștepți copii din lume și modelele de în...
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau