Revista Didactica Genesis

Un model de educație în care tehnologia poate umaniza orele de curs

Salman-Khan-TED
Cu toții știm că învățământul actual nu reușește să țină pasul cu ritmul schimbărilor din societate și nu reușește să-și adapteze metodele cu cerințele impuse de progresul tehnologiei. Subiectul educației pare să intereseze politicienii doar în campanii electorale, iar în rest, ei mai degrabă împiedică schimbare. Părinții sunt și ei îngrijorați în privința educației pe care o primesc copiii lor și dacă aceasta îi va ajuta să se ridice la standardele unei societăți competitive și interconectate, profesorii au și ei frustrările lor, unii sunt demotivați, alții se simt îngrădiți de programe impuse, de inspecții, de testări standardizate. În acest context, unii dintre noi căutăm soluții, încercăm să aducem puțină speranță, ne documentăm despre modele care au introdus schimbarea și au obținut rezultate. Un astfel de model este cel pe care îl prezintă Salman Khan în cartea sa intitulată  „O singură școală pentru toată lumea –să regândim educația”. Tot el este...
Continue reading

  • Wikipedia
Rate this blog entry:
79 Hits

Privirea sclipitoare a unui copil care îți mulțumește

photo-1502466650593-b65a2c690da0
După 16 ani de carieră în învățământ și încă 5 ani de activitate în mediul de afaceri privat pot face o analiză și un bilanț al celor mai însemnate realizări profesionale și al satisfacțiilor pe care le-am trăit în acest acest timp. Împlinirile, mulțumirile și satisfacțiile sunt cele care ar trebui să echilibreze balanța tuturor acțiunilor noastre și să aibă o pondere mai mare sau cel puțin egală cu efortul, sacrificiile, frustrările, oboseala pe care le resimțim în viața noastră profesională. Rezultatele și performanțele profesionale, împreună cu satisfacțiile materiale, care nu sunt deloc de neglijat, reprezintă, de fapt, motorul care ne pune în mișcare și care dau contur eforturilor noastre. Niciodată un salariu bun nu poate compensa, decât poate pentru scurt timp, lipsa unor satisfacții profesionale, date de mulțumirea lucrului bine făcut, reușita unor proiecte, aprecierea celor din jur. De-a lungul carierei mele mi-am format păreri, am schimbat idei și...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
40 Hits

Educația de care se se feresc adulții și pe care copiii o caută și o descoperă pe furiș

mirela-pascaru
Ideea acestui articol mi-a venit în urma numeroasele discuții pe care le avem între noi, profesorii, care,  inevitabil, ne confruntăm cu semnale cu tentă sexuală, venite din partea copiilor, care au descoperit că reușesc cu acest subiect să atragă atenția celor din jur – colegi, profesori, părinți. Și asta pentru că ne e greu tuturor să abordăm această temă, din cauza că nici noi nu am avut parte de o educație în acest sens, iar unii preferă să dea vina pe religie. Ne întrebăm de fiecare dată când am vrea să abordăm acest subiect, cât și cum să vorbim cu copiii despre spinosul subiect al sexului. Temerile adulților pot veni fie din frica unora de a nu instiga la sexualitate vorbind despre asta, fie din teama că nu stăpânesc prea bine o serie de informații sau terminologia, fie din teamă că, vorbind cu copiii lor acasă, aceștia vor afișa cunoștințele...
Continue reading
Rate this blog entry:
40 Hits

Metodele care definesc strategia didactică sunt cartea de vizită a profesorului

mirela-pascaru
Pentru a putea vorbi despre metodele de predare în special la clasa pregătitoare, pe care o coordonez în acest moment, e nevoie, în primul rând, de o bună cunoaștere a copiilor, a caracteristicilor psiho-pedagogice ale acestora, aspecte pe care le urmăresc prin aproape toate activitățile, tocmai pentru a găsi exact acele strategii didactice care să producă  impactul așteptat asupra copiilor. Întotdeauna am avut în vedere în actul didactic corelarea metodelor moderne, ce presupun interacțiune, cu metodele tradiționale, care au un important rol în însușirea cunoștințelor, în fixarea lor și transformarea acestora în deprinderi de lucru, în competențe, menite să asigure copilului un set de instrumente cu care să poată rezolva diferite situații din viața reală. În ultimii ani, datorită structurii mentale și comportamentale a copiilor, care este mereu în schimbare, am sințit nevoia să pun mai mult accentul pe metodele interactive pentru că au un caracter activ-participativ mai puternic, favorizând...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
65 Hits

Schimbul de ștafetă dintre generații

Schimbul de ștafetă dintre generații
Schimbul de generații este, cu siguranță,  pentru orice învățător o etapă marcată de un cumul de sentimente. Pe de o parte, nostalgia despărțirii de cei pentru care ai fost ca o mamă sau ca un prieten sau ca un model la care s-au raportat 4 ani.  Pe de altă parte, emoție și curiozitate în descoperirea unor prichindei care se despart cu greu de părinți dimineața, care cred în povești cu spiriduși și animale fermecate, care te iau prin surprindere cu îmbrățișări și strângeri de mână. Pentru că această etapă este dificilă atât pentru o tabără cât și pentru cealaltă, dar nici pentru învățător nu e deloc ușoară, am gândit o strategie pentru a îndulci trăirile emoționale ale fiecărui „personaj” din această poveste. În încercarea de a crea o punte de legătură între cele două generații, eu, împreună cu elevii clasei pregătitoare pe care o coordonez în prezent, am făcut o...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
67 Hits

Oare care dintre lecțiile pe care le predăm are cea mai mare valoare pentru școlari?

DSC_0366
Probabil că, dacă aș fi răspuns acum 7-10 ani la întrebarea „Cu ce ar trebui să rămână copilul după terminare claselor primare?”, cu siguranță prioritățile ar fi fost cam așa: mai întâi un bagaj solid de cunoștințe, niște deprinderi de comportament civilizat, atitudini pozitive de relaționare cu semenii. Însă acum, experiența de viață și profesională, schimbările societății și maturitatea emoțională mi-au schimbat viziunea, modul de a gândi și de a acționa în stabilirea priorităților, în activitatea cu copiii. E greu de spus dacă ce-i învățăm astăzi pe copii îi va ajuta foarte mult în viață, având în vedere viteza cu care se schimbă tehnologia, dinamica joburilor de pe piața muncii, diversitatea task-urilor, însă aspectele care îi vor ajuta cu siguranță să se descurce în fața schimbărilor de orice fel țin de gestionarea emoțiilor, găsirea instrumentelor necesare pentru rezolvarea oricăror probleme, adică abilitatea de a găsi o soluție la orice problemă,...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
40 Hits

Cum poți forma spiritul de echipă la copii, dacă nu prin exemplul personal?

DSC_0525
Ca de obicei, cel mai ușor îmi este să scriu despre experiența personală și, slavă Domnului, experiența mea personală și profesională din ultimii patru ani a fost una bogată și frumoasă, slujindu-mi drept sursă de inspirație și de data aceasta, când tema articolului este „Spiritul de echipă”. Așadar, e vorba despre o poveste adevărată. Îmi face o reală plăcere să împărtășesc experiența trăită de mine în echipa Genesis, alături de colegii cu care am lucrat la diferite proiecte, dar mai ales să vorbesc despre spiritul de echipă și despre colaborarea de care am avut parte de când am preluat o nouă generație de copii, septembrie 2013, alături de colegul meu de la clasa paralelă, Cosmin Tuduran.   Am depășit împreună, din septembrie 2013 până în iunie 2017, o perioadă de tranziție în învățământul românesc, de căutare a unor modalități de a răspunde cât mai bine schimbărilor de la nivelul societății...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
35 Hits

Vacanțele în familie produc amintiri pentru întreaga viață

beach_carusel
Când zici copil – zici copilărie, când zici copilărie – zici joc, când zici joc – zici vacanță. Vara este, în mod sigur, anotimpul copilăriei. Vacanța este acea perioadă când joaca, bucuria, veselia iau locul tuturor grijilor, sarcinilor și preocupărilor. Pentru fiecare dintre noi, vacanța este un factor motivant al multor acțiuni, pentru care depunem efort, muncim, ne sacrificăm. Așadar, vacanța fie ea 3 luni, o lună sau 10-12 zile, este cea mai așteptată perioadă din an, pentru care ne facem planuri, proiecții, economii și pe care ne-o dorim de neuitat. Haideți să facem ca fiecare vacanță a unui copil să fie fericită, frumoasă, activă și să aibă ceva de neuitat. Vacanța este momentul ideal pentru a face tot ceea ce ne dorim, toate acele lucruri pentru care în celelalte perioade ale anului nu găsim suficient timp. În primul rând, cel mai important aspect ține de petrecerea timpului cu familia,...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
41 Hits

Cât de importantă este autoevaluarea pentru copii?

pexels-photo-238366
Viața școlii, ca și viața socială în general, se află sub semnul valorizării și aprecierii. Pe parcursul școlar, educațional și profesional, fiecare dintre noi ne-am supus procesului evaluării, iar statutului profesional precum și produselor noastre profesionale le sunt conferite sau atribuite valori. Valorizarea activităților umane și a rezultatelor acestora este procesul prin care instituim ierarhizări, facem aprecieri care conduc la certificarea abilităților și competențelor noastre, la stabilirea nivelului acestora și care determină încredere în forțele proprii, sentimentul autoeficacității și o stare psihologică de bine. Statutul social și evoluția în carieră sunt determinate de certificarea și validarea competențelor deținute. Deplasarea accentului de la evaluarea care măsoară, notează, sancționează, clasifică, la evaluarea care măsoară, apreciază, reglează, motivează, are efecte puternice asupra învățării și asupra personalității elevilor. Prin activitățile educative, evaluarea este menită să realizeze cunoașterea și aprecierea schimbărilor produse de elevi în toate planurile personalității lor (intelectual, afectiv, psihomotor, al capacităților creative...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
34 Hits

Meseria de părinte - o lecție despre responsabilitate care nu se predă la nicio școală

pexels-photo-341378
Responsabilitatea este o însușire umană care poate fi interpretată diferit și subiectiv în funcție de disponibilitatea fiecăruia, de percepția asupra lucrurilor și ființelor, de capacitatea de a-și asuma consecințele propriilor acțiuni. Nimeni nu se naște responsabil. Responsabilitatea se dezvoltă prin imitarea celor din jur, în special a adulților. De aceea, la fel ca și pentru educarea multor trăsături de personalitate (precum respectul, altruismul, compasiunea, bunătatea, politețea, punctualitatea) și pentru educarea responsabilității copiilor este importantă furnizarea de modele dezirabile care pot fi ale părinților în primii ani de viață, apoi ale educatorilor și profesorilor. Am citit de curând o carte despre care mi-am propus să fac o recenzie, o carte care poate fi în egală măsură despre cum înțeleg unii părinți, în special tații, care sunt responsabilitățile lor față de copii, despre iubirea părinților pentru copii, despre comunicare și lipsa ei. Cartea se intitulează „Tatăl celuilalt copil” și este scrisă de...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
33 Hits

Starea de bine, o condiție pentru activități eficiente la clasă

Mirela-Pascaru---martie--4
Anul acesta se împlinesc 20 de ani de la terminarea liceului și aștept cu nerăbdarea și emoție întâlnirea cu fostele mele colege pentru că sunt curioasă să aflu cum mai sunt, care este portofoliul personal și profesional, dacă previziunile noastre s-au adeverit, dacă impresiile noastre de acum 20 de ani s-au menținut. Știm bine cât de mult se poate schimba traiectoria unui om după terminarea liceului sau a facultății, ce întorsătură iau lucrurile atunci când dăm piept cu viața, cu societatea, cu piața muncii. Studiile arată că, de multe ori copiii care în școală au avut performanțe școlare ridicate, rezultate școlare foarte bune, nu întotdeauna reușesc să aibă același succes și în viața de adult, să fie mulțumiți de carierele lor, să aibă o viață personală echilibrată, să fie fericiți. Acest lucru se întâmplă pentru școala românească nu i-a învățat pe copii cum să se adapteze la schimbările societății, să...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
37 Hits

Lecția despre Soare care a scos în evidență unicitatea fiecăruia dintre elevii mei

sunset-field-poppy-sun-priroda660_350
Mai mulți pedagogi au formulat numeroase definiții ale conceptului de tratare diferențiată. De exemplu, Ioan Bontaș spunea în cartea sa intitulată „Pedagogie”, apărută la Editura All, în anul 1995 că  „Principiul individualizării și diferențierii învățării exprimă necesitatea adaptării (potrivirii) dinamice a încărcăturii cognitive și acționale a conținuturilor și strategiilor instructiv-educative atât la particularitățile psiho-fizice ale fiecărui elev cât și la particularitățile diferențiate, relativ comune unor grupe de elevi în vederea dezvoltării lor integrate ca personalitate  si profesionalitate.” Tratarea diferențiată presupune, în viziunea mea, conturarea unei strategii proprii în care diversitatea de metode, de mijloace de învățământ și forme de organizare să asigure respectarea trăsăturilor individuale ale elevilor și să corespundă nevoilor particulare, iar fiecare elev să se regăsească în diversitatea acestora. Deosebirile dintre elevi sunt o realitate ușor sesizabilă, iar educația nu trebuie să uniformizeze oamenii pentru că „nu ne vom găsi niciodată în fața omului în general, ci întotdeauna...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
31 Hits

Cum stabilim regulile la clasă astfel încât copiii să le accepte și să le aplice

classroom
Nu există vreun domeniu de activitate sau vreo meserie în care să nu existe niște reguli, norme, principii, o rânduială anume care să stea la baza rezolvării sarcinilor, problemelor sau oricăror situații. Noi, adulții, deși avem conștiința formată și înțelegem necesitatea regulilor, tot nu reușim să respectăm toate regulile de la locul de muncă, regulile de conviețuire armonioasă, regulile de circulație, regulile de protejare și conservare a naturii. Dar copiilor, oare cât de greu le este să respecte regulile impuse de adulți? Cred că acest lucru are legătură cu cât de devreme începem să vorbim cu copiii despre cum trebuie procedat în diverse situații. Știu oare părinții cum trebuie introdusă o regulă unui copil? Din păcate, pe vremuri, situația era ceva mai tristă, părintele îi spunea copilului „nu ai voie să sari pe masă”,  iar dacă nu era respectată regula copilul era pedepsit sau lovit. Astăzi, din ce în ce...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
46 Hits

Stephen Hawking – un răsunător exemplu de reușită personală și profesională

6390329_orig
Sunt nenumărate exemple de oameni puternici, adevărate genii care au avut succese memorabile într-un domeniu sau altul și care au obținut performanțe despre care omenirea va vorbi mulți ani, dar pentru mine cel mai răsunător exemplu este Stephen Hawking, care, pe lângă descoperirile din domeniul fizicii, a demonstrat că este un luptător cu propriul destin, un învingător al timpului și al previziunilor medicilor. Am ales să prezint biografia remarcabilului astrofizician Stephen Hawking, impresionată fiind de povestea lui de viață pe care am descoperit-o urmărind filmul „The Theory of Everything”, film distins cu un Oscar câștigat de actorul Eddie Redmayne care l-a interpretat pe Stephen Hawking. Stephen Hawking este un om cu o voință de fier, care știe pe deplin ce înseamnă suferința și care a demonstrat că viața merită trăită, mai ales când din interior pasiunea pentru știință își dă putere să învingi chiar și boala. Așadar, considerat singurul geniu...
Continue reading

  • http://www.hawking.org.uk/
Rate this blog entry:
36 Hits

Creativitatea – o combinație între gândire, emoție și imaginație

DSC_0449
„Era odată o școală cu niște copii tare curioși și nerăbdători...” Oare cum ar putea continua povestea? Iată, așadar, cel mai recent exercițiu de provocare a creativității și imaginației pe care l-am făcut cu elevii mei zilele trecute la o lecție de limba română. Povestea, la dezvoltarea căreia a contribuit fiecare cu câte o propoziție, a căpătat o turnură neașteptată, inedită, originală purtând amprenta creativității unor elevi de 10 ani, în care imaginația nu are limite, decât dacă le impunem noi. Nu am să redau întreaga poveste, deși ar merita, doar aș prezenta finalul ca, prin comparație cu începutul, să vă puteți da seama cât de spectaculoasă poate fi imaginația copiilor. „În final, vrăjitorul l-a transformat din nou pe Flipper într-un delfin, așa cum a fost la început și acesta a continuat să se joace cu prietenii lui.” Picasso spunea: „Orice copil este creativ. Problema este cum să îl faci...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
34 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau