Revista Didactica Genesis

Cum să îți ajuți copilul să-și dezvolte imaginația și creativitatea

imaginatia
Cum să îți ajuți copilul să-și dezvolte imaginația și creativitatea Creativitatea e o calitate pe care o aduci în orice activitate pe care o faci. Orice ai face, dacă e făcut cu pasiune, dacă e făcut din iubire și nu în scop economic, atunci este creativ.                                                                                                              OSHO Creativitatea este unul dintre cei mai importanți factori în succesul unui individ în viață.  Prin ea nu se înțelege doar abilitatea de a putea picta un tablou ori de a scrie o poezie. Creativitatea este de folos într-o sumedenie de situații cu care un om se confruntă pe parcursul vieții, situații care implică – printre altele – rezolvarea de probleme. Un om creativ va găsi soluții mai rapid atunci când se pune problema ieșirii dintr-un impas. Considerăm creativitatea ca fiind uneori mai importantă decât inteligența și memoria. Un om cu memorie bună poate deține un set impresionant de informații cu...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
107 Hits

De ce am vrut să devin educatoare

photo-1508824623134-da66caa91eca
Fiecare om are un vis. Fiecare vis naște speranțe. Este curios cum visul este premisă și finalitate în viața omului. Lupta pentru realizarea visului devine conținutul existenței noastre. Fiecare s-a născut să întregească universul uman. Noi, educatorii, ne-am născut cu dragoste de copii și cu dorința de a dărui. Visul din copilăria mea a devenit realitate când am ajuns în grădinița unde lucrez de 10 ani, plină de emoție la gândul întâlnirii cu copiii. Am știut că am misiunea de a-i ajuta să își formeze personalitatea, de a-i însufleți, de a-i motiva, de a-i face să învețe cu bucurie, Educatorul este începutul unei povești, o poveste pe care ajunși la maturitate copiii de astăzi o vor scrie singuri. Și depinde de el, într-o mare măsură, ca povestea să fie una frumoasă. Există nenumărate afirmații cu privire la menirea unui dascăl, cele mai multe fiind subiective, reflectând părerile fiecărei persoane în...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
96 Hits

De ce mint copiii? Și cum să îi ajutăm să spună adevărul?

mihaela-florea-adevarul
Cu toții am avut o perioadă în copilăria noastră în care spuneam diverse minciuni nevinovate. Fie pentru că am fi vrut să mai stăm afară să ne jucăm cu prietenii noștri, fie pentru că făcuserăm o mică prostioară de care nu ne doream să afle părinții, minciunile erau prezente în viața noastră. Ele sunt o parte firească a dezvoltării oricărui micuț, însă este rolul părinților să îi învețe pe copii să spună adevărul și să le corecteze acest tip de comportament. Este foarte important să încurajăm copilul să spună întotdeauna adevărul! Până când micuții nu vor înțelege de ce este important să fim sinceri, ei vor mai spune câteva minciunele. Nu trebuie să reacționăm agresiv și violent, ci să le dăm șansa să își repare greșeala, aplicând câteva reguli prestabilite, care să înglobeze și consecințele acestui tip de comportament. De fapt, de ce mint copiii? Copiii mint din aceleași motive...
Continue reading
Rate this blog entry:
40 Hits

Școala trebuie să îi pregătească pe copii pentru învățarea pe tot parcursul vieții

mihaela-florea-800x533px
Societatea modernă, catalogată drept o societate a dinamicii continue a cunoștințelor și deprinderilor intelectuale și profesionale, plasează instituțiile de învățământ într-o poziție cheie de o copleșitoare responsabilitate. După părerea tot mai multor „actori” educaționali - fie că sunt cadre didactice, fie părinți, aceasta este marea provocare a sistemului educațional în prezent. Greșelile de abordare în educația modernă, reformele veșnic „reformate”, bâlbele și instabilitatea profundă pot conduce la consecințe greu de estimat chiar pentru intervale de timp scurte. Sistemul de învățământ, dar și instituțiile de învățământ trebuie să-și adapteze metodele și practicile clasice și să găsească metode și procedee didactice noi care să permită „producerea” de elevi cu noi aptitudini: autonomie, flexibilitate, capacitate de cooperare și dialog. Trebuie să găsească mijloace de a stimula și favoriza autoinstruirea și de a păstra echilibrul între „individualism” și „socializare”. Trebuie să pregătească individul pentru un nou stil de viață și de instruire: învățarea continuă....
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
43 Hits

Arta de a te pune la dispoziția copiilor

DSC_0297
MOTTO: “Educatoarea  joacă  oarecum  rolul  cristalului care  polarizează  lumina  difuză  și  o  transformă  în  raze,  care  se  răspândesc  într-un splendid curcubeu”.                                                                                      (S. Herbiniere-Lebert)   Copilăria este un univers al bucuriei, al iubirii, al jocului și revelației. De aceea este foarte important pe mâinile cui se află copilul în educarea lui ca viior adult, odată cu ieșirea acestuia din singurul univers cunoscut până atunci: familia. Primul contact cu un colectiv îl are la intrarea în grădiniță. Realizarea sarcinilor și obiectivelor învățământului preșcolar depinde în mare măsură de calitățile și competențele educatoarei, în tot ceea ce întreprinde. Continui să susțin cu tărie că meseria de educatoare este o frumoasă profesie, care nu seamănă cu nici o alta. Educatoarea este “mama” fiecărui copil care se desprinde de mâna mamei și care își cuibărește micuța lui mână în mâna ei, pășind în acest nou univers cu teama de necunoscut. Aici intervine arta educatoarei...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
43 Hits

Lecții de viață pe care aș fi vrut să le învăț mai devreme

c8379146a8536b1f236adea298a5b0a2
Nu sunt în măsură să dau sfaturi sau lecții de viață, dar măcar pot încerca să-i ajut pe cei care vor citi aceste rânduri să privească viața în alt mod. Primele lecții de viață mi-au fost date de cei apropiați: părinți, bunici, rude apropiate, dar și profesori și câțiva prieteni.  Am învățat că viața ne oferă situații de bucurie: bucuria de a merge, a umbla, a vedea, a auzi, a mirosi, a gusta, a atinge, a fi alături de un prieten; bucuria copilăriei și bucuria clipei în care devii părinte; emoția primului sărut și a căsătoriei, până la urmă, bucuria de a-ți trăi viața. Dar în același timp, viața ne poate arăta și situații triste: tristețea de a pierde persoanele dragi (părinții), de a nu primi sprijin de la persoanele la care te aștepți, de a fi dezamăgit de primul tău job, etc.   Am învățat multe și mai am de învățat, însă am selectat mai jos câteva dintre lecțiile învățate de mine pînă acum, pe care vreau...
Continue reading

  • Unsplah
Rate this blog entry:
35 Hits

Rolul profesorului în cooperarea dintre elevi, în timpul activităților de la clasã

children
Oricare ar fi latura din care privim clasa de elevi, rolul profesorului este proeminent, iar exercitarea concretã a acestui rol depinde de personalitatea lui și de situațiile educative cu care se confruntã și pe care le are de rezolvat. Profesorul și elevii nu se aleg unii pe alții. Profesorului îi revine sarcina și rãspunderea integrãrii sale în clasã și în colectivul de elevi pe care urmeazã sã-l închege. Într-un colectiv format, profesorul devine unul din membri acestuia, dar cu statut special. Profesorul conduce si decide, organizeazã, influențeazã, consiliazã si controleazã, apreciazã si îndrumã, este model de conduitã civicã si moralã. El își exercitã atributele și calitãțile asupra grupului și asupra fiecãrui membru al acestuia în parte pentru obținerea succesului școlar și formarea comportamentelor dezirabile, dirijeazã relațiile interpersonale din grup în scopul asigurãrii unui climat psihosocial favorabil, dezvoltãrii personalitãții elevilor și pentru a îmbunãtãții relațiile interpersonale. Problema conducerii este inseparabil legatã de...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
36 Hits

Tu cum îți petreci vacanța de vară?

holiday-1463951_960_720
Vacanța de vară este una dintre cele mai mari bucurii ale copiilor, însă pentru părinți poate fi o perioadă destul de solicitantă, cu atât mai mult cu cât aceștia își doresc să îmbine utilul cu plăcutul și să nu le ofere copiilor doar distracție, ci și educație. Vacanța reprezintă, pe de-o parte, sfârșitul anului școlar, adică gata cu activitățile de predare, cu învățatul ca sarcină la ordinea zilei. În acest context vacanța pare o adevărată ușurare. Dar chiar și o istorie atât de banală și de veche cum este sosirea vacanței ne face totuși să ne întrebăm: și în vacanță ce fac copiii? În condițiile în care stilul clasic de vacanță și de concediu al părinților este într-o continuă transformare datorită contextului profesional și socio-economic, copiii sunt în situația de a avea nevoie să-și petreacă vacanța tot la grădiniță/școală. Astfel, vacanța se transformă într-o “școală de vară”, plecând de la...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
34 Hits

Importanța evaluării la preșcolari

kindergarten-2204239
Viața stă sub semnul valorii și valorizării. Nimic din ceea ce se petrece în acest spațiu nu scapă exercițiului axiologic, de atribuire a unor valori. Învățământul preșcolar se află, ca și celelalte trepte de învățământ, într-un dinamic proces de restructurare și revalorizare, de racordare la nivelul mondial în acest domeniu. Dar cum orice reformă trebuie să se încheie cu o evaluare a rezultatelor, această componentă este și ea reconsiderată și reglementată pe criterii noi. Statutul și importanța evaluării la preșcolari ’’Evaluarea merită un loc important în învățământ, din care face parte integrată. Ea are întotdeauna un raport direct sau indirect cu progresul, în extensie și în calitate, al învățării.’’ (D. Ausbel) Luând în considerare studiile lui D. Ausbel, se poate afirma cu certitudine că evaluarea este o componentă importantă a procesului de învățământ, ce permite luarea, în cunoștință de cauză, a unor decizii de reglare, ameliorare și perfecționare a activității...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
83 Hits

Cum îl învăț pe copil să fie responsabil?

pexels-photo-97064
Responsabilitatea se învață de mic și, odată cu autonomia și autocontrolul, devine din ce în ce mai clară și mai puternică. Dar copilul are nevoie de noi pentru a învăța să fie responsabil. În primul rând, pentru a face diferența între nevoile noastre și ale lui. Adesea, preocuparea noastră de a fi un bun părinte ne împiedică să vedem care sunt nevoile lui reale. Asta provine cumva din teama noastră că rănim copilul și ne face să tolerăm cu greutate disconfortul lui. E firesc să nu ai o plăcere uriașă să speli vase, să-ți stângi jucăriile sau să îți faci tema la matematică. Tu, ca părinte, trebuie însă să accepți momentele de disconfort ale copilului tău. Vina este o formă de evitare a responsabilității A da vina pe ceilalți este o formă de evitare a unui disconfort (de neacceptare și respingere). Revenind, ce înseamnă de fapt responsabilitatea? Este capacitatea de...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
34 Hits

Dezvoltarea abilităților socio-emoționale la vârsta preșcolară mică

teddy-carusel
Vârsta preșcolară constituie o perioadă destul de lungă în care se produc însemnate schimbări în viața afectivă a copilului. Emoțiile și sentimentele preșcolarului însoțesc toate manifestările lui, fie că este vorba de jocuri, de cântece, de activități educative, fie de îndeplinirea sarcinilor primite de la adulți. Ele ocupă un loc important în viața copilului și exercită o puternică influență asupra conduitei lui. Cercetările din domeniul psihologiei dezvoltării au dovedit faptul că nu este suficient să dezvoltăm abilitățile intelectuale ale copiilor. Studii care au urmărit copii începând cu primii ani de viață și până la vârsta adultă au indicat faptul că abilitățile copiilor de a-și conștientiza trăirile emoționale, de a le gestiona în mod adecvat sau de a-și face prieteni, sunt cel puțin la fel de importante ca și abilitățile intelectuale (inclusiv pentru reușita la școală). Ce învață copiii?  În cadrul interacțiunilor zilnice, copiii își dezvoltă și optimizează  abilitățile socio-emoționale.  Ei învață: Abilități necesare pentru...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
38 Hits

Dreptul la diversitate

11109149_831978493538434_3086187712834634295_n
Suntem contemporani cu schimbările profunde care s-au derulat în țara noastră în ultima vreme și totul confirmă că acestea vor continua într-un ritm tot mai accelerat. Grădinița, ca instituție de educație, formare și orientare trebuie să reacționeze, în concordanță cu tendințele evoluției societății, prin adaptarea conținuturilor, structurii și funcțiilor sale, în vederea pregătirii copiilor pentru școală și  integrării sociale rapide a acestora. De aceea, grădinița trebuie să facă tot ce-i stă în putință pentru valorificarea maximă a fiecărui copil, prin stimularea  intelectuală a aptitudinilor și atitudinilor, a trăsăturilor de personalitate. Unul dintre cele mai actuale concepte ale societății de astăzi este educația diferențiată și personalizată a copiilor, ca un răspuns al școlii la problematica complexă anterior schițată. Dacă mult timp copilul a trebuit să se adapteze la cerințele grădiniței și școlii, astăzi este din ce în ce mai evident că școala este cea care trebuie să se plieze, să se...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
33 Hits

Regulile și rostul lor în managementul clasei

eyes
Copiii sunt extrem de impresionabili. Felul în care sunt tratați determină modul în care ei se vor comporta. Persoanele în grija cărora este plasat copilul au o mare influență asupra acestuia și pot ajuta mult la modelarea viitorului lui. În propria noastră casă, fiecare dintre noi avem reguli, rutine și chiar ritualuri; felul în care facem diverse lucruri ne face să ne simțim bine și reprezintă pentru noi felul optim de a proceda. Fiecare credem că așa cum procedăm noi este corect. Copiii se obișnuiesc cu acest fel de a proceda acasă și astfel această procedură devine pentru ei cea firească. Când copilul vine de la grădiniță, în programul școlar vor exista anumite reguli și deziderate pe care trebuie să le respecte pentru buna funcționare a grupului. Aceste reguli pot fi  diferite de cele pe care copilul le cunoaște de acasă, pot varia în funcție de educare, de programul de...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
36 Hits

A-i învăța pe copii efortul cere efort din partea adulților

student-1571488-carusel
Nu, nu este ușor să câștigi milioane. Da, reușitele cer curaj și tenacitate. Dar pentru a-l face pe copil să înțeleagă, trebuie să fii convins tu ca părinte de asta… Și să ai câteva reguli în minte. În „ era vitezei”, a performanței rapide, efortul nu este o valoare de preț. Dificil să transmitem gustul efortului când televiziunea, cu emisiunile care fabrică vedete peste noapte și jocurile care facilitează câștiguri fabuloase, ne incită pe toți, și mai ales pe copii, să credem că reușita este o chestiune de șarm, de seducție, de șansă, și nu de muncă, de perseverență. Trăim sub semnul efemerului: idolii creați de show-biz coboară de pe piedestalul lor la fel de repede cum au urcat. Totul contribuie la a da senzația că gloria se căpăta prin atingerea cu o baghetă magică, fără efort, pentru că ea se și pierde în același mod. Cum să-i convingem pe...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
32 Hits

Dezvoltarea potențialului creativ al copiilor

color-1834508_960_720
Potențialul creativ există în fiecare copil și poate fi stimulat de familie și educatori. Cadrul cel mai important de manifestare, dar și de stimulare a potențialului creativ este jocul, cu toate tipurile sale. Prin joc, copilul poate fi oricine își dorește, poate inventa roluri, poate crea personaje etc. Poveștile și lecturile după imagini au rolul de a stimula creativitatea preșcolarilor. Un exercițiu util pentru dezvoltarea creativității copilului, îl poate reprezenta continuarea unei povești fascinante, găsirea unui alt final sau crearea unei povești pe baza unui șir de ilustrații. Creativitatea celor mici este stimulată, dacă le dezvolți, în primul rând, încrederea în ei, în ceea ce pot oferi, dacă îi respecți pentru frumusețea și unicitatea lor. Dintre limbajele artei, limbajul plastic este cel mai apropiat preșcolarului. Acest limbaj are misiunea de a echilibra și de a armoniza relațiile copilului cu natura, cu sine. O educatoare nu trebuie să-i ceară copilului să...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
37 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau