Revista Didactica Genesis

Artele marțiale, darul care continuă să ofere

artele-martiale
Când lucrăm sau studiem din greu, este necesar să ne jucăm din greu. A avea un echilibru adecvat în viața noastră, ne ajută să fim bine atât fizic, cât și mental. De aceea este important să avem un hobby de care să ne bucurăm și dacă aduce cu el și alte efecte pozitive atunci suntem pe calea cea bună. Există un motiv pentru care oamenii atunci când se inițiază în arte marțiale rămân fideli pe viață și alte hobby-uri scad din intensitate, asta pentru că artele marțiale reprezintă darul care continuă să ofere. De asemenea, poate aduce atât de multă valoare în plus vieții unei persoane. Să explorăm câteva dintre motivele pentru care artele marțiale reprezintă hobby-ul perfect. Primul motiv ar fi că artele marțiale sunt distractive. Cel mai important lucru din orice hobby este că ne bucurăm de el. Aceasta este ceea ce ne păstrează interesul și ne pune...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
71 Hits

Realizări mari în locuri mici

blackboard
Era o dimineață plăcută de septembrie, vântul adia ușor, soarele trimitea raze care prevesteau arșița ce va urma, însă toate astea erau doar niște amănunte pe care le treceam în revistă ca să-mi țin mintea ocupată, să evit să mă gândesc la toate ce treceau atunci prin mine. De fapt, situația o evaluasem destul timp înainte și îmi trasasem coordonatele, știam ce am de făcut, știam ce nu am de făcut, dar cu toate acestea instinctele erau în stare de alertă, urma o perioadă nouă din viața mea... Într-o jumătate de oră curtea noii școli la care mă angajasem în urmă cu câțiva ani se umpluse cu copiii și părinți, pe ici colo vedeam și câte un coleg sau un presupus coleg, încă nu ajunsesem să-i cunosc pe toți. Eram atent la copii, cum reacționează unii cu ceilalți  dezinvoltura sau obstrucțiile lor. Păream oarecum împăcat cu eticheta pe care, fără...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
41 Hits

Descoperirea adevărului prin lecții-problemă

marian-marin
Un vechi proverb spune: "Dă-i omului un pește și îl hrănești pentru o zi; învață un om să pescuiască și îl hrănești pentru o viață." Ca profesori, dorim ca elevii noștri să aibă încredere în sine. Vrem ca ei să caute cunoștințe și să descopere adevărul pe cont propriu. Am constatat că cele mai bune lecții conțin discuții deschise și critici atente. Acestea sunt cele două căi care conduc elevii pe o cale de descoperire. Lecțiile bazate pe probleme reprezintă o modalitate excelentă de a încuraja elevii să construiască argumente valide și să critice raționamentele altora. De exemplu, pot îndruma o lecție bazată pe probleme din viața de zi cu zi. Odată ce interesul lor este captat, ei au imediat întrebări și încep să încerce să rezolve această problemă. Desigur, am un scop în minte. În această lecție vreau ca elevii mei să găsească rezolvarea problemei. Cu toate acestea, obiectivul...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
44 Hits

Brainstorming-ul în matematică

DSC_0178
Brainstorming-ul este o strategie de predare care dă frâu liber ingeniozității și  îmbunătățește gândirea critică, în special în matematică, în care competențele de gândire superioare ale elevilor trebuie să fie mai dezvoltate. Elevii pot folosi acest lucru pentru a veni cu idei până când grupul decide pentru cea mai bună soluție. Motivația într-o lecție de matematică este indispensabilă, deși este o necesitate ca toți elevii să fie motivați în mod corespunzător, în special pentru cei slab motivați, profesorul ar trebui să găsească neîncetat modalități noi de a oferi strategii la îndemâna elevului. O modalitate de a face acest lucru este prin intermediul brainstorming-ului. În plus, atunci când un profesor dorește să extindă un subiect, el poate folosi adesea puterea brainstormingului pentru a descoperi conexiunile care nu sunt evidente. De exemplu, un profesor ar putea încheia o lecție despre multipli, solicitându-le elevilor să se gândească la situațiile din viața reală în...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
59 Hits

Obiectivele mele

math-1500720
Cu fiecare nou an școlar, vine un nou început. Mă gândesc la toate lucrurile care nu au mers așa cum le-am planificat anul trecut, precum și la lucrurile pe care le-am făcut. Iau aceste gânduri și din ele făuresc un nou început, unul care va fi chiar mai bun decât ultimul. Clasele la care predau sunt diferite, pentru fiecare îmi fixez obiective diferite, iar de ceva vreme încoace fixez obiective pe elev, fiindcă fiecare este diferit în felul său, însă particularitățile au la bază generalitățile în care este necesar să crezi. Anul acesta îmi doresc să fiu un profesor mai bun, experința acumulată îmi dictează că în orice circumstanță este loc pentru îmbunătățirea modalităților de exprimare în relația profesor-elev. Anul acesta voi face din nou ca învățarea să fie distractivă. Îmi amintesc de perioada cand eram copil și învățam prin jocuri, astăzi tot ce aud în jurul meu este legat...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
36 Hits

Răbdarea ca lecție de viață

magic-cube-1976725_960_720
De a lungul timpului am strâns în interiorul meu lecții de viață primite chiar de la viață. Unele au fost blânde, altele dure însă toate au avut un numitor comun, percepția mea vis-a-vis de întâmplările care au generat schimbări comportamentale și concepte de viață. Referindu-mă la lecțiile primite în cadrul educației formale din școală și ținând cont de formația mea intelectuală, cea mai importantă lecție primită a fost răbdarea . Am trecut pragurile școlii de la o vârstă fragedă la care noțiuni fundamentale precum disciplină, orientare către scopuri, perseverență, răbdare erau anacronice și greu de îngurgitat. Îmi amintesc uneori cu plăcere, dar întotdeauna cu admirație de domnul învățător Liscă, învățătorul meu, care, cu grijă și abnegație, a început anevoiosul drum al transmiterii. Primele lecții au fost dedicate înțelegerii aproapelui, buna înțelegere cu colegii și în special cu colegul sau colega de bancă, căci după euforia începutului școlii au urmat perioade...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
45 Hits

Spiritul de echipă – sursa viitoarelor abilități de comunicare și cooperare

DSC_0003
Spiritul de echipă este o calitate importantă care pregătește copiii pentru provocările vieții de adult și îi ajută să învețe cele mai bune mijloace pentru a reuși în viață. Spiritul de echipă nu este o calitate înnăscută, ci este un bun dobândit care-i învață despre încredere, responsabilitate, comunicare sau cooperare. Acest fapt este necesar a-i fi insuflat copilului încă din primii ani ai copilăriei și continuat în perioada școlii. Spiritul de echipă este în strânsă legătură cu o altă abilitate pe care copiii trebuie să o învețe și să o stăpânească: cooperarea. Mediul școlar este perfect creat pentru dobândirea acesteia deoarece copilul este integrat deja într-un grup ai cărui membri au un scop sau țel comun. Încercările din viața de școlar presupun multe aptitudini pe care copilul le va dezvolta din lucrul în echipă cu ceilalți colegi. Aceste abilități oferă fundația pentru reușitele de la maturitate. Spiritul de echipă se...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
43 Hits

Artele marțiale, vacanța, matematica

karate-1665606_960_720
Activitățile recreative au rolul de a ajuta copiii să se relaxeze și să sporească nivelul de energie necesar unei bune dezvoltări psihice și intelectuale. Activitățile de timp liber și recreere, precum jocul, prezintă o serie de avantaje. Una dintre ele este activitatea fizică, mai exact practicarea diverselor sporturi, care ajută copiii să interacționeze cu diverse persoane de vârsta lor, fiind o cale de a-i menține mereu activi, susținând starea de sănătate fizică a celor care practică acest gen de activități. Prin activitățile de timp liber și joc, copiii își pot dezvolta mai eficient abilitățile sociale, cooperarea cu ceilalți, strategii de rezolvare de probleme, precum și mijloace de negociere, cum ar fi compromisul. Activitățile recreative ajută copiii să-și însușească noi experiențe și cunoștințe, experimentând activități diverse, specifice copiilor, provenind din diverse medii și culturi, ajutându-i să-și dezvolte respectul pentru cei din jur. Jocul este important nu doar pentru copii, ci și...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
35 Hits

Pașii necesari pentru o evaluare eficientă

board-361516_960_720
Rolul unei evaluări moderne este acela de a da încredere, de a-l ajuta pe elev în procesul didactic. Ea îi arată profesorului cât de eficient își dozează materialul, cât de bine reușește să comunice cu elevii, cât de eficiente sunt metodele și mijloacele pe care le utilizează. Astfel, încurajarea fiecărui elev în lecție îl determină pe acesta să înțeleagă faptul că îi este recunoscut efortul și progresul pe care îl face să învețe. Rolul fiecărui cadru didactic este, pe de o parte, de a-i antrena pe elevi în propria pregătire, de a personaliza comunicarea, de a crea o atmosferă pozitivă, iar pe de altă parte de a modela elevii, adoptând și experimentând metode moderne, cât mai antrenante și mai atractive. În acest sens, nu trebuie neglijate câteva aspecte atunci când programăm o formă de evaluare. Evaluarea este un factor important în derularea unei activități, fiind procesul prin care se delimitează,...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
41 Hits

Formarea personalității morale a elevului

Lmspic
Din perspectiva filosofiei moralei, responsabilitatea se raportează la o activitate pe care omul o întreprinde din proprie inițiativă și în cunoștință de cauză, pe baza alegerii obiectivului și a căilor de realizare a acestuia. Ea se raportează, de asemenea, la o activitate întreprinsă de alții și la care omul aderă în mod conștient și deliberat, față de care manifestă interes și/sau opțiune, pe care și-o însușește și și-o asumă în calitate de coautor și, uneori, de cobeneficiar. Responsabilitatea apare, astfel, ca un ansamblu de valori, norme, reguli, sentimente, judecăți de valoare și, în mod practic, ea este specifică fiecărui domeniu al vieții și acțiunii sociale. La o asemenea etică a responsabilității se ajunge în urma unei dezvoltări socio-umane ce poate fi urmărită socio-istoric și psihoindividual, dezvoltare în care educația are un rol important. În acest sens, în formarea personalității morale a elevului, una real liberă prin disciplina conștientă, metodele proprii...
Continue reading

  • Wikipedia
Rate this blog entry:
35 Hits

Cum să le dai elevilor tăi încrederea că pot învăța matematică

math-1547018
În acord cu toate studiile existente în prezent, faptul că omul aduce întreaga sa viață emoțională în fiecare context social în care se află nu mai poate fi ignorat. De aceea, dezvoltarea socială și emoțională este unul dintre principalele elemente ale stării de bine a copiilor și este una dintre premisele succesului școlar. Cu toate acestea, în România nu există încă un program educațional specific adresat elevilor pentru domeniul dezvoltării sociale și emoționale, care să se bazeze pe principii validate științific din psihologia clinică a dezvoltării copilului. Conținuturile care există în acest sens nu sunt sistematic reunite în programe comprehensive și nu se bazează pe rezultate științifice, fiind adesea simple combinații de proceduri selectate pe baza unor intuiții și experiențe mai mult sau mai puțin limitative. La aceasta se adaugă și faptul că nu există rețete prin care să se dezvolte abilitățile emoționale ale elevilor. Astfel, rămâne la latitudinea fiecărui...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
36 Hits

Rezultatele apar doar atunci când angajarea fiecărui elev în procesul de învățare are semnificație la nivel personal

IMG_03241
Diferențierea ș i individualizarea instruirii constituie o problemă pedagogică veche, dar mereu actualã, deoarece oamenii se deosebesc unii de alții nu doar în ceea ce privește felul lor de a gândi și a fi, ci și prin capacitatea și ritmul de învățare, prin atitudinea față de aceasta. Diversitatea umană a pus pedagogiei și psihologiei educației problema complexă a diferențierii și individualizării instruirii, ca premisă indispensabilă pentru asigurarea reușitei fiecărui elev și realizarea unor performanțe cât mai apropiate de potențialul său intelectual maxim. Instruirea diferențiată este răspunsul pe care îl oferă cadrul didactic la nevoile elevilor. Este ghidată de principiile diferențierii: conținutul, procesul și produsul instruirii se diferențiază după profilurile de inteligență, nevoile și interesele elevilor. Parcurgerea materiei trebuie realizată în conformitate cu ritmul individual al elevilor. Instruirea diferențiată vizează adaptarea activității de învățare – mai ales sub raportul conținutului, al formelor de organizare și al metodologiei didactice - la posibilitățile...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
41 Hits

Strategii pentru crearea și aplicarea regulilor la clasă

tablet
Un aspect important ce ține de un management eficient al clasei îl reprezintă crearea și aplicarea de reguli. Rolul lor este acela de a asigura derularea activităților școlare în parametri optimi, pe de o parte, dar și de a orienta comportamentele copiilor până când aceștia își pot dobândi autocontrolul. Momentul cel mai potrivit pentru a stabili regulile la nivelul clasei este începutul anului școlar, când profesorii eficienți alocă timp suficient nu doar pentru a stabili setul de reguli, ci și pentru a se asigura că elevii le înțeleg, le acceptă și, în consecință, le pun în aplicare. Pentru a se asigura de eficiența regulilor, cadrul didactic trebuie să țină cont de câteva recomandări: - să reducă numărul regulilor de comportament la un minim necesar – specialiștii în educație recomandă un set de 5-8, atât pentru gimnaziu, cât și pentru ciclul primar - să fie formulate clar, exprimate în termeni pozitivi,...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
32 Hits

Rolul profesorului în reușita școlară

2776_72e44eca
În orice analiză care are ca obiect succesul școlar sunt cuprinse aspectele care se referă la elevi. Astfel, se trec în revistă și se detaliază pe de o parte factorii ce țin de particularitățile individuale ale elevilor care le influențează nivelul rezultatelor, cum ar fi capacitatea intelectuală, formarea unor trăsături de personalitate, a interesului și motivației față de învățătură, a capacității de a se instrui, de a deveni. Pe de altă parte, sunt stabiliți și analizați factorii ce țin de mediul familial și social din care provin elevii, dar și resursele școlare care le sunt puse acestora la dispoziție în vederea obținerii succesului școlar. În cartea sa Arta și știința predării. Un cadru cuprinzător pentru o instruire eficientă, profesorul și cercetătorul în domeniul educației Robert Marzano atrage atenția asupra unui alt factor ce influențează reușita elevilor și anume atitudinea profesorului față de aceștia. Mai precis, e vorba despre modul în...
Continue reading
Rate this blog entry:
36 Hits

Creativitatea matematicii

cubes-1778740_960_720
Mai deunăzi purtam o discuție cu un  prieten despre imaginațe. La un moment dat, replica acestuia la a fost:   „…- cum domnule, voi ăștia de matematică aveți imaginație, puteți fi creativi? Păi nu folosiți numere, reguli,.. si geometria aia … ” Am luat-o ca pe o glumă si m-am amuzat împreună cu el. Însa reflectand la cele spuse, realizez că percepția oamenilor din jurul meu față de matematică, față de matematicieni este eronată, cel mai probabil din necunoaștere. Din această perspectivă este de datoria mea, a noastră, a tuturor celor care știm că imaginația și creativitatea în matematică sunt elementele naturale, să popularizăm și să  facilităm cunoașterea. În zilele noastre, toate științele utilizează rezultatele muncii matematicienilor și multe alte domenii sunt generate de matematica însăși. Unele ramuri ale matematicii sunt singurele relevante pentru domeniile pe care le-au inspirat și se aplică în continuare pentru rezolvarea problemelor viitoare. Adeseori însă, matematica...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
37 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau