Revista Didactica Genesis

Cei mai deștepți copii din lume și modelele de învățământ care i-au format. Recenzie

cei-mai-destepti
Cei mai deștepți copii din lume și modelele de învățământ care i-au format,  cartea Amandei Riplay, apărută în 2016 la editura Publica, este o lucrare pe care orice părinte căruia îi pasă de educația copilului său și orice profesor cu respect pentru meseria pe care o practică și-ar dori să o citească. De fapt, este o carte concepută pentru toate categoriile de public - nu numai pentru cei care au cunoștințe în domeniul educației. De ce elevii dintr-un sistem de învățământ sunt mai mult sau mai puțin motivați să învețe, de ce întâlnim atâta apatie și lipsă de interes la profesorii din unele țări, de ce în unele țări se consideră că practică una dintre cele mai nobile profesii? Sunt câteva dintre întrebările la care cartea Cei mai deștepți copii din lume răspunde fără echivoc . Este ușor de citit, fiind scrisă sub forma unui roman. Amanda Riplay analizează și...
Continue reading
Rate this blog entry:
80 Hits

Învățarea științelor prin implicarea emoțională a elevilor

learn
În ziua de astăzi, profesorii sunt îndemnați, în mod constant, să facă "știință distractivă". Unde este dovada că această abordare poate ajuta într-adevăr să se îmbunătățească înțelegerea și cunoștințele elevilor? Cum pot profesorii, destul de presați, care predau în baza unui curriculum dat, să găsească timpul pentru a face acest lucru în practică? Chiar este posibil să se abordeze toate temele științifice din curriculum în mod distractiv? De fapt, nu există pericolul ca prin această abordare să li se sugereze elevilor că știința însăși nu poate fi învățată distractiv, dacă nu facem asta în mod artificial? Acest articol abordează aceste întrebări importante și oferă un set de instrumente practice, tehnici pe care profesorii le pot folosi pentru a spori interesul pentru lecțiile lor de știință și pentru a stimula reacțiile emoționale pozitive ale elevilor.   Dezbaterea "educație versus divertisment" Există o istorie lungă și controversată a abordărilor pedagogice care exploatează...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
43 Hits

Strategii moderne de predare

lidia-velici
Metodele tradiționale cu "creta" sau "expunerea", care au persistat de sute de ani, acum obțin rezultate inferioare în comparație cu metodele de predare mai moderne și revoluționare care sunt folosite în școlile de astăzi. Se încurajează o interacțiune mai intensă a elevilor, limitele autorității sunt restructurate și se pune accentul pe mediul creat în clasă. În calitate de profesori, este necesar să creăm premizele predării eficiente și să rămânem implicați. Aceasta necesită un nivel mai ridicat de responsabilitate în crearea unor lecții care să funcționeze cu adevărat, să aibă un impact pozitiv asupra tuturor elevilor. Mai jos sunt prezentate o serie de strategii moderne, care au dat rezultate foarte bune în abordarea elevilor și conținuturilor. Învățarea cu pauze Profesorii au remarcat rezultate uimitoare când a fost folosită această metodă de învățare, în care conținutul de învățat este repetat de trei ori, cu două pauze de 10 minute, în timpul cărora...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
53 Hits

Strategii de predare care fac învățarea mai atractivă

invatare-atractiva-800x535px
Oricărui profesor i s-a întâmplat în cariera didactică să fie în fața unei clase de elevi și să simtă că aceștia nu se concentrează, nu sunt interesați și motivați. Chiar și când am considerat că am conceput cel mai bun plan de realizare a lecției, am ajuns la concluzia că elevii pot fi dezinteresați. Ori dacă elevii nu sunt atenți, cum ar putea ei să învețe și să asimileze informațiile? Este esențial pentru un profesor să găsească calea de a menține întreaga clasă interesată și implicată, așa încât obiectivele de învățare să poată fi atinse. Timp de câteva decenii, educatorii au încercat noi strategii de predare pentru a-și putea controla elevii și a-i face să fie încântați de învățare. În timp ce unele strategii nu reușesc, altele se dovedesc a fi foarte eficiente. Iată câteva modalități, testate de profesori, pentru a păstra interesul elevilor în clasă, astfel încât să rămână...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
76 Hits

Disciplina - un element fundamental pentru orice școală

leave-364178
Școlile ar trebui să le ofere elevilor lor fundația educațională pentru a-și construi o viață independentă de succes. De cele mai multe ori disfuncțiile din clasă interferează cu realizările academice ale elevilor. Profesorii și directorii trebuie să mențină disciplina pentru a crea un mediu de învățare eficient. O combinație de metode utilizate într-o manieră consecventă și echitabilă oferă, de obicei, cea mai bună abordare a disciplinei la școală. Unul dintre obiectivele oricărei școli la început de an școlar ar trebui să fie menținerea unei discipline în școală care să permită atingerea scopurilor de natură socio-emoțională și academică. Planurile de disciplină le oferă elevilor consecințe recunoscute pentru comportamente necorespunzătoare. Gestionarea eficientă a școlii și a clasei ar trebui să includă difuzarea și utilizarea unui plan de disciplină. Formarea profesorilor privind punerea în aplicare, împreună cu revizuirile periodice, pot încuraja aplicarea consistentă și corectă a standardelor de comportament. Urmărirea consecventă a planului...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
54 Hits

Recenzie- Formarea inovatorilor. Cum crești tinerii care vor schimba lumea de mâine- Autor Tony Wagner

2697_019c6215
Cartea „Formarea inovatorilor. Cum crești tinerii care vor schimba lumea de mâine” a apărut la Editura Trei, în anul 2014, după succesul autorului cu lucrarea "Decalajul performanței școlare la nivel mondial", publicată pentru prima dată în 2008. Tony Wagner este expert în educație și conduce Laboratorul de inovare al Universității Harvard. Fost profesor și director al unei școli secundare, a fost co-director al Grupului de lideri pentru schimbare și consilier senior al Fundației Bill & Melinda Gates. Această carte este rezultatul unei cercetări ample și metodice în care a intervievat mulți tineri inovatori și antreprenori, precum și părinții, profesorii și mentorii acestora. Toate acestea pentru a extrage și a evidenția capacitățile de care avem nevoie pentru a instrui copii și tineri mai creativi, inovatori și mai întreprinzători. Sunt capacități așteptate atât din partea familiei, cât și din partea școlii și a ecosistemelor de inovare. Formarea inovatorilor conține 6 capitole, reunite...
Continue reading
Rate this blog entry:
45 Hits

În situațiile de cooperare, ceilalți depind de succesul tău. În situațiile de concurență, ei speră ca tu să eșuezi

photo-1496902526517-c0f2cb8fdb6a
Practica obișnuită în România de câteva decenii (în școală, familie, societate) este cea individualistă. Școala actuală ne învață, implicit sau explicit: fiecare învață și se dezvoltă pentru binele propriu; ceilalți sunt concurenți, nu oportunități sau avantaje. Ideea centrală ar fi aceea că școala românească, încă tradițională, îi învață pe copii să fie individualiști. Motivarea veche, dar și actuală, a școlarilor cu premiile de la sfârșitul anului, în care scopul este depășirea colegilor, implică rateurile educative. Însă, adeseori tocmai foștii repetenți ajung mai târziu să dețină putere financiară, socială etc., deci ei nu erau lipsiți de inteligență, ci doar victimele unui sistem pedagogic greșit. Individualismul are două fațete. Una este accepțiunea anglo-saxonă a valorii liberale, care încurajează afirmarea, creativitatea și calitățile individului, individ care își urmărește interesele în mod liber, independent și în competiție (bine reglementată) cu ceilalți, ajungând ca suma activităților individuale să creeze prosperitatea întregii societăți. Cealaltă fațetă implică...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
49 Hits

Elementele specifice consilierii părinților

father-2212094_960_720
Consilierea părinților este o consiliere educațională care se adresează unor adulți cu roluri de părinți. Ea împletește latura psihologică cu cea pedagogică și cea socială. Consilierul orientează beneficiarul către soluții, nu le oferă, ci ajută la formarea deprinderilor psihosociale care oglindesc funcționalitatea rolului de părinți. Putem considera că este o formă de sfătuire care valorifică beneficiarul, insistă asupra imaginii de sine a acestuia și oferă empatie și respect. Ca orice activitate de consiliere, consilierea părinților are o funcție proactivă și una directă de rezolvare a unor situații problemă. Consilierul părinților trebuie să aibă aceleași calități ca orice consilier (adaptare după Holdevici, Neacșu, 2006 în Vrăsmaș, 2008, pag. 175): capacitatea dezvoltării conștiinței de sine, identificarea vulnerabilităților și crizelor, găsirea stilului propriu; capacitatea de a planifica intervenția în favoarea părinților; conștiința faptului că procesul de comunicare este foarte complex și capacitatea de a găsi calea de a transmite informații și altfel decât...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
37 Hits

Predarea bazată pe atașament. Cum să creezi o clasă tribală. Recenzie

predarea-bazata-pe-atasamen
Prin această recenzie voi încerca să fac o pledoarie dedicată predării bazate pe atașament, care este larg prezentată și descrisă în cartea lui Louis Cozolino, intitulată „Predarea bazată pe atașament. Cum să creezi o clasă tribală“, carte apărută la Editura Trei în 2017. Recomand cu toată convingerea citirea ei deoarece, pe lângă abordarea teoretică, care stă la baza acestui mod de a concepe o școală și o sală de clasă (având drept concepte de bază atașamentul și neurobiologia), puteți accesa numeroasele propuneri practice de lucru pe care autorul își propune să le implementeze în predare și în educație, în general, și care să aibă în centru relațiile dintre elevi și profesori. Ceea ce dă un plus de valoare cărții lui Cozolino este faptul că ne oferă ocazia de a avea ca exemple experiențe reale, colectate de autor și transpuse în paginile ei, ale unor clase și școli cu o educație...
Continue reading
Rate this blog entry:
52 Hits

Formarea responsabilității la copii și adolescenți

DSC_0276
Dacă există ceva ce pot face părinții, profesorii și adulții, în general, pentru copii, este să-i ajute să-și transforme slăbiciunea în putere. Toate ființele umane au puncte slabe. Și copiii le au, însă, deși mulți dintre ei sunt dotați cu puteri mari și abilități unice, dețin și trăsături de personalitate mai puțin "strălucitoare" care, fără îndoială, vin să-i învețe și să-i întărească. Responsabilitatea este una dintre bazele fundamentale în dezvoltarea tuturor ființelor umane și este o abilitate care se poate transmite de la o vârstă fragedă, chiar de la doi-trei ani. Dacă se va porni de la înțelegerea importanței faptului de a fi responsabil, atunci am pus o bază fundamentală în dezvoltarea copilului și vom colabora în viitor cu un adult matur și conștient. Responsabilitatea înseamnă să știe și să fie capabil să răspundă la ceea ce se întâmplă. Dacă cineva nu are răspunsul, atunci va fi iresponsabil. Iresponsabilitatea nu...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
39 Hits

Respectarea demnității copilului- element cheie pentru dezvoltarea socio-emoțională a acestuia

DSC_0189
Demnitatea umană este valoarea fundamentală și fundamentul celorlalte valori. Dacă omul însuși nu ar fi demn, ce motiv am putea avea pentru a considera valoroase acțiunile și produsele sale? Demnitatea umană, prin urmare, se referă la această ființă unică în Univers, capabilă să cunoască, aprecieze și să iubească realitatea în care trăiește. Toți suntem demni, facem lucruri demne și merităm ca demnitatea noastră să fie recunoscută. Educăm pornind de la demnitatea umană și pentru demnitatea umană sau mai bine renunțăm la educație. Așa cum nu există educație fără valori, tot astfel, nu există demnitate umană fără valori. În calitate de reprezentanți ai educației, trebuie să includem în sfera preocupărilor noastre și ideea de demnitate a elevului și de respectare a ei. Școala are datoria de a le cere celorlalți copii, profesorilor, adulților cu care interacționează copilul în școală și chiar părinților să respecte această valoare. Cei mai mulți copii, dacă...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
37 Hits

„Școli care învață. A cincea disciplină aplicată în educație”. Recenzie

1071397
Coord.  Peter Senge ,  Nelda Cambron-Mccabe ,  Timothy Lucas ,  Bryan Smith ,  Janis Dutton ,  Art Kleiner Scriu câteva rânduri despre cartea lui Peter Senge , Școli care învață . A cincea disciplină aplicată în educație (Editura Trei, ediția a doua, 2016, traducere de Zinaida Mahu), mânată de bucuria de a vă împărtăși emoția descoperirii unei cărți excelente, complete și foarte bine documentate în același timp. Cu regretul că nu am ajuns mai devreme în posesia ei, prima oară apărând în 2012, am studiat ediția completată și m-am bucurat de fiecare capitol. Peter Senge HYPERLINK "http://bookaholic.ro/carte-film-si-conversatie-cu-ian-mcewan.html" nu are nevoie de nicio prezentare în rândul cititorilor interesați de managementul organizațional. El și-a câștigat renumele, fiind unul dintre cei mai buni și mai căutați scriitori contemporani în acest domeniu. Este autorul cărții A cincea disciplină: arta și practica organizațiilor care învață (Business Tech, publicată în România în 2012). Considerat de The...
Continue reading
Rate this blog entry:
42 Hits

Câteva gânduri și experiențe despre regulile din școală

reguli
Regulile de conviețuire sunt un ansamblu de norme sociale pe care este foarte important să le inoculezi copiilor, ca și cum i-ai învăța alfabetul sau să mănânce cu tacâmurile. Sunt regulile care ne permit să conviețuim în pace și armonie, evitând discordia. Să salute când se întâlnesc cu cineva sau când sosesc la școală, să-și ia "Rămas bun!" la plecare, să mulțumească sau să-și ceară iertare sunt reguli foarte simple de curtoazie, care pot fi însușite încă de când copiii sunt foarte mici. O bună conviețuire se bazează, în primul rând, pe a le respecta drepturile celorlalți și pe a accepta că există unele obligații de îndeplinit, deoarece fără ele fiecare ar face cum ar crede că e mai bine pentru el și s-ar ajunge la distrugerea armoniei și a respectului pentru ceilalți. Normele de conviețuire le permit membrilor unui grup, fie ei elevi în aceeași clasă, prieteni din parc...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
52 Hits

Rolul inteligenței în obținerea succesului școlar și în viață. Strategii de predare potențatoare

DSC_0141
Se obișnuiește să se afirme că există o corespondență directă între succesul școlar și inteligență. Mulți, inclusiv profesorii și autoritățile din domeniul educației, presupun că elevul care are succes în școală este inteligent, iar elevul care este inteligent ar trebui, la rândul său, să aibă succes în școală. Ne-am aștepta, atunci, ca educația oferită în școli și universități să aibă, ca principiu fundamental, utilizarea abilităților mentale ale elevului și studentului pentru a optimiza sau a face fezabil, în primă instanță, succesul școlar și reușita pe termen lung, în viața de zi cu zi. Cu toate acestea, realitatea este că educația, în majoritatea instituțiilor de învățământ este orientată pentru a umple capul elevului cu fapte și teorii, interesați de a înțelege de ce și să analizeze modul în care acesta memorează, reelaborează și aplică ceea ce învață. Rareori, sistemele și practicile școlilor sau universităților urmează o filosofie de predare în care...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
54 Hits

"Calea învingătorului. Cum să crești șansele copilului tău de a reuși în lumea de mâine". Recenzie

calea-invingatorului-cum-sa-cresti-sansele-copilului-tau-de-a-reusi-in-lumea-de-maine
Autori: Richard Rende, Jen Prosek Cartea " Calea învingătorului. Cum să crești șansele copilului tău de a reuși în lumea de mâine" este rodul muncii și reflecției conjugate ale unui afacerist bine poziționat și ale unui cercetător în domeniul psihologiei copilului, preocupați în mare măsură de abilitățile lor de părinți, de felul în care ar trebui să-și crească copiii pentru a deveni "oameni de succes". Departe de a pretinde că oferă rețete pentru părinți, autorii subliniază faptul că într-o lume imprevizibilă și schimbătoare, copiii de astăzi și adulții de mâine se pot confrunta cu situația neintegrării socio-emoționale. Totodată, pot trăi dezamăgirea respingerii lor la colegii, universități sau la locul de muncă. Ideea că trăim într-o societate și epocă în care oamenii trebuie să-și asume răspunderea pentru propriile alegeri și pentru cariera și viața lor, fără a mai avea avantajul unui loc sigur de muncă sau garanția unei cariere de succes,...
Continue reading
Rate this blog entry:
31 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau