Revista Didactica Genesis

Hai să le povestim copiilor….

900351
( RECENZIE LA CARTEA ”CUM SĂ ÎNLĂTURĂM STĂRILE DE TEAMĂ ALE COPIILOR PRIN POVEȘTI TERAPEUTICE”, DE ANNE FLORET) „Cum să înlăturăm stările de teamă ale copiilor prin povești terapeutice” este o carte care cuprinde experiența psihologului Anne Floret pe parcursul multor ani, în care a observat că, pentru a pătrunde în lumea interioară a copilului, trebuie să găsești cheia potrivită . Toți copiii se confruntă cu stări de temeri declanșate de factori externi, de relații care sunt de neînțeles pentru ei . De ce tocmai povești ? Dacă sunteți părinți sunt sigură că ați observat la copilul dvs. cum creează singur povești care încep așa cum povestește fetița mea cu „a fost odată”. Subiectele sunt deseori evenimente care au  impresionat-o pozitiv sau negativ. Copilul retrăiește evenimentul respectiv, iar prin povestire încearcă să-l înțeleagă mai bine. Dar să vedem ce ne spune autoarea: ”Îmi amintesc că, pe când eram copil și...
Continue reading
Rate this blog entry:
70 Hits

Anna Rapunzel și Broscuța Oac -Tiridim

frog
Ce preferați mai mult: să citiți o poveste copiilor voștri sau să inventați una? Răspunsul diferă: din punctul meu de vedere a citi o poveste este un lucru mai ușor dar din punct de vedere al copiilor cele inventate sunt cele mai bune. Și dacă se întâmplă să fie ei personajul principal atunci este și mai bine. La lucru deci! Subiectul? Ușor de găsit căci întâmplările din viața fiicei mele pot deveni surse inepuizabile. Deseori  folosesc prilejul de a o determina să nu-i fie frică de anumite lucruri transformând personajul principal într-o fetiță curajoasă. Și cum sărbătorile de Crăciun sunt cea mai bună ocazie de a povesti  vă scriu și eu una. Era o zi frumoasă de vară, Buni Ema era la bucătărie și pregătea  ciorbița preferată pentru Anna- Sophie. Cocoțată pe un scaun tras aproape de geam, Anna- Sophie privea nucul din fața bucătăriei, unde o veveriță  jucăușă căuta...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
46 Hits

Despre adevărul istoric dintr-o operă literară pe înțelesul copiilor

castle
Minciuna face parte din sistemul nostru de autoconservare. Deseori, îi surprindem pe copii mințind când nu pot face față unei încercări la care au fost supuși. Pentru a ne acoperi eșecul mințim. Unii mai bine, alții mai puțin bine. Dar ca părinte sau educator? Oare cât de des mințim? Ar trebui să nu o facem fiindcă copiii simt minciuna. Copiii trebuie învățați de la cele mai mici vârste valoarea adevărului. Iar pentru ca aceasta să fie pe deplin conștientizată, prezentarea adevărului trebuie dublată mereu de explicații. Un exercițiu bun în ceea ce privește noțiunea de adevăr poate fi oferit de lecturarea operelor literare pe teme istorice. Vorbim firește, în acest caz, de adevărul istoric. O operă literară cu temă istorică trebuie prezentată întotdeauna către profesor sau învățător în context. Nu putem să-l lăsăm pe elev cu senzația că personajul principal din romanul „Dracula” de Bram Stoker este unul și același...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
44 Hits

Metode activ - participative pe care le putem folosi pentru înțelegerea textelor la clasă

brigitte-weninger-eve-tharl
Anul acesta am început un nou proiect la clasă: „Cartea săptămânii”. Elevii mei sunt clasa I și, încă de anul trecut, au învățat să citească destul de bine, iar anul acesta mi-am propus să îi ajut să descopere inclusiv plăcerea de a citi. Acest lucru, în opinia mea, nu se poate realiza fără o bună înțelegere a textului și fără a-i ajuta pe copii sa-și imagineze acțiunea textului, pe care să o trăiască împreună cu personajele. Pentru a ajunge ușor la inimile și mințile lor, am ales câteva titluri foarte apropiate de experiența lor de viată. Astfel, prima carte aleasă a fost „De ce vă certați, Matei?”, o poveste scrisă de Brigitte Weninger. Copiii s-au familiarizat cu textul câteva zile, în timpul pauzelor, în orele de joc și joacă sau după ce au terminat sarcinile diverse de la oră (așa cum știți, copiii au ritmuri de lucru diferite, unii sunt...
Continue reading
Rate this blog entry:
46 Hits

Să ucizi o pasăre cântătoare. Sau lecția de toleranță

coperta1
Recenzie la romanul ”…..Să ucizi o pasăre cântătoare ” de Harper Lee Trebuie să recunosc de la început că alegerea pe care am făcut-o, cumpărând acest roman, nu-mi aparține. La librăria de la care am cumpărat-o, era o vânzătoare, o doamnă mai în vârstă. Văzând că răsfoiesc romanul fără prea mult interes, a venit lângă mine și a început să-mi povestească despre el. A fost un roman de succes la timpul lui obținând premiul Pulitzer, și a pus pe tapet unele probleme nerezolvate nici acum, cum ar fi intoleranța și rasismul. Coperta are o secvență din filmul de mare succes realizat după acest roman. O ecranizare din 1962 cu nume grele precum Gregory Peck, Robert Duvall, Kim Standly și Brock Peters, în regia lui Robert Mulligan. Numele celor enumerați nu-mi spuneau prea mult, poate doar a lui Robert Duvall, dar cum sunt o persoană deschisă la orice sugestie am cumpărat...
Continue reading
Rate this blog entry:
39 Hits

Viața ca o poveste. Personală.

aec-1782427_960_720
Am fost întrebată de curând:  „De ce ești profesor? Nu ți-ai fi dorit să fii altceva?” Deseori m-am gândit la acest lucru și am ajuns la concluzia că nu poate exista un lucru mai frumos și mai străvechi decât meseria mea. Vă mirați de cuvântul străvechi? De când există pe lume persoanele adulte, una sau mai multe au trecut de la generație la generație tot ceea ce știau ei pentru a putea supraviețui. O să râdeți de cuvântul supraviețuire, dar de fapt și noi la școală îi învățăm pe copii să   supraviețuiască, să prospere și să-și aducă aportul la evoluția societății umane. Cum o făceau străbunii? Cum îi atrăgeau pe copii?  La gura focului cel mai bătrân le povestea copiilor despre personaje din trecut, sigur sub forma unor aventuri sau lupte, dar care de fapt erau ore de istorie a respectivului popor și asigurau dezvoltarea conștiinței de sine și apartenența...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
39 Hits

Competiție sau cooperare în sala de clasă?

board-761586
Fiecare clasă de elevi are specificul ei. Copiii sunt diferiți și au nevoi diferite, misiunea cadrului didactic, din perspectiva mea, fiind aceea de a crea mediul propice dezvoltării lor atât din punct de vedere academic, cât și din punct de vedere psiho-socio-emoțional. Atunci când vorbim de clase de copii și de obținerea de performanță, nu omitem niciuna dintre noțiunile ”competiție” și ”colaborare”. Interacțiunea dintre elevii unei clase se poate baza pe aceste două tipuri de relații. Este important de văzut care dintre cele două noțiuni duc la un eventual succes sau insucces școlar, sau dacă din îmbinarea celor două concepte putem obține un eventual succes școlar. Dacă relațiile de cooperare presupun ca elevii să lucreze împreună pentru atingerea unui obiectiv comun, cele de competiție implică indivizi sau grupuri care rivalizează cu ceilalți pentru dobândirea unei anumite poziții în cadrul clasei sau a unui ascendent asupra celorlalți. Atât competiția cât și...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
37 Hits

Festivitatea de premiere altfel

DSC_0267
Am citit multe articole zilele acestea cu privire la cum s-au desfășurat festivitățile de încheiere a anului școlar, diferite impresii ale părinților și profesorilor. M-am bucurat să fac parte dintr-o școală care nu a făcut din acest moment unul de lungă hărmălaie și plictiseală pentru copii. Un eveniment tradițional în care să urce pe o scenă, pe rând, învățătorii și să cheme fiecare copil în parte pentru a-l felicita. Un moment în care nimeni în afară de părinții celor chemați nu ar fi urmărit ceea ce se întâmpla pe scenă. O harmălaie în adevăratul sens al cuvântului. Părinți mândri de câte diplome are copilul lor, sau părinți frustrați, rușinați de mențiunea primită de al lor. Mai degrabă o paradă a părinților, un moment de „copilul meu este mai bun”, comparații, etichetări. Mai dureros pentru mine, învățătoare, era să îi privesc și să mă pun în locul fiecăruia dintre copii. Al...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
34 Hits

Ce mesaje transmit copiii prin culorile pe care le folosesc

pen-581881
Sunt cunoscute deja efectele benefice ale cromoterapiei, elemente de care copilul se bucură de îndată ce întinde peste tot culorile. Culorile îl bucură pe copil și dau viață foii. Alegerea culorilor aduce informații suplimentare despre personalitatea și starea de spirit a copilului. Prin intermediul acestora, copilul permite adulților să îi identifice încă din primii ani de viață temperamentul. E. Bonchiș realizează în lucrarea sa ”Desenul și dezvoltarea cognitivă a copilului” o abordare valoroasă a asocierii culorilor alese de copil cu tipul de temperament al acestuia. ”Autoarea afirmă că temele alese, modul de execuție al desenului, dar mai ales culorile utilizate, pot evoca tipul de temperament pe care copilul îl are (fie că este închis, introvertit, fie deschis, extravertit, sociabil)”. ”Când copilul schițează sau pictează pe o foaie sau pe orice altă suprafață are la îndemână, imaginația lui se colorează cu emoții. Prin urmele pe care le lasă, exprimă propriile sentimente:...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
64 Hits

Pași în stabilirea regulilor la clasă

board
Unul dintre cele mai importante obiective ale activității unui cadru didactic este să asigure un climat educațional pozitiv, prin care să stimuleze dezvoltarea armonioasă a elevilor săi. Acest lucru este deosebit de important pentru că de starea de echilibru emoțional al copiilor se leagă cel mai adesea problemele de comportament. Studiile arată că rezultatele procesului instructiv-educativ sunt strâns corelate cu situațiile de disciplină pe care un cadru didactic le are de gestionat la clasă. Un climat armonios duce la creșterea stării de bine în derularea procesului instructiv-educativ, acesta fiind un lucru pozitiv atât pentru cadrul didactic, care va putea expune conținutul învățării fără a fi supus unor factori de stres, dar mai ales pentru elevi, care se vor simți într-o stare de echilibru emoțional, într-un cadru sigur, armonios, pozitiv. Cel mai la îndemână mod al învățătorului de a realiza acest cadru educațional pozitiv pentru desfășurarea în condiții optime a procesului...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
35 Hits

Program de dezvoltare personală a școlarului mic prin activități arte vizuale și abilități practice. Ateliere despre joacă, bucurie și noi înșine

Continuăm aici prezentarea atelierelor pentru copii începută în numerele precedente. Atelierul 4 - Joc și joacă Resurse : Materiale : plastilină, imagini Umane: elevii clasei pregătitoare Procedurale: conversația, explicația, exercițiul-joc, demonstrația De timp: 2 ședințe x 45 minute Atelierul va viza următoarele obiective: Să realizeze copoziții plastice pe baza subiectului pretext ”Joc și joacă”cu ajutorul plastilinei; Să exprime gânduri, emoții, percepții personale pentru tema dată; Să perceapă în mod activ realitatea înconjurătoare și să modeleze ceea ce ei au perceput, gândit și imaginat; În abordarea temei vom purta discuții libere cu tema joc și joacă pornind de la experiențele personale ale fiecăruia dintre elevi. Aspecte teoretice cheie Modelaj   Tehnica modelajului îi ajută pe elevi să perceapă în mod activ realitatea înconjurătoare și să modeleze ceea ce au perceput, gândit și imaginat. ”În acest fel, arată Maria Ilioara, elevii dobândesc nu numai cunoștințe, dar și deprinderi durabile, practice, creatoare, însă...
Continue reading
Rate this blog entry:
36 Hits

Program de dezvoltare personală a școlarului mic prin activități arte vizuale și abilități practice. Ateliere despre familie și copilărie

Continuăm aici prezentarea atelierelor noastre, începută în numărul trecut. Atelierul 2- Familia Resurse : Materiale : planșe demonstrative, planșe illustrative, jetoane colorate, Umane: elevii clasei pregătitoare Procedurale: conversația, explicația, exercițiul-joc, demonstrația De timp: 2 ședințe x 45 minute Atelierul va viza următoarele obiective: Să redea cu ajutorul formelor plastice: punctul, linia, și forma subiectul-pretext familia; Să realizeze armonia cromatică cu ajutorul culorilor semnificative pentru acest subiect; Pornind de la lucrarea realizată, să evidențieze caracteristicile propriilor familii. În cadrul acestui atelier, elevii vor realiza subiectul pretext ”Familia”, utilizând elementele de limbaj plastic: punctul, linia, forma. Lucrările vor fi realizate de elevi în tehnica grafică cu ajutorul creioanelor colorate. În abordarea temei cu elevii vom purta discuții libere cu tema ”familia mea.” Ce este familia și din cine este ea formată, în discuție vom ține cont și de particularitățile de vârstă și indiviuale ale copiilor, astfel că, fiind vorba de elevi ai...
Continue reading
Rate this blog entry:
36 Hits

Program de dezvoltare personală a școlarului mic prin activități arte vizuale și abilități practice. Structura și tematica atelierelor

Programul de dezvoltare personală pentru școlarii mici, prin activități arte vizuale și abilități practice, presupune 12 întâlniri de câte 45 de minute pe o tematică diversă. Am stabilit în urma studierii curriculumului și a programelor școlare pentru ciclul primar 6 teme generale, de interes pentru  nevoile și nivelul de vârstă al copiilor. Prietenia Familia Copilăria Joc și joacă Bucurie/ tristețe Eu și ceilalți Tematica ce va fi abordată în cadrul sesiunilor este suficient de vastă încât să permită adaptarea la diverse situații și tipuri de participanți. Conținutul activităților va solicita din partea elevilor o atitudine deschisă, implicare, participare activă. Unele activități vor avea preponderent caracter ludic, fiecare exercițiu va avea un scop concret și servește ca și instrument pentru dezvoltarea personală a fiecăruia dintre elevi. Atelierul 1- Prietenia Resurse : Materiale : planșe demonstrative, planșe ilustrative, albume cu reproduceri după lucrări de artă, cărți de povești. Umane: elevii clasei pregătitoare...
Continue reading
Rate this blog entry:
41 Hits

„Cred, creez, visez. Nimic nu mă poate opri!”

articol-Gina-
Ce de emoții, câte pregătiri, câte gânduri aveam în minte, când eram copil, înainte de începerea anului școlar. Ce frumoasă era prima zi la școala mică din satul meu! Cât de frumos și vesel se auzea sunetul clopoțelului vechi, agățat în nucul bătrân din curtea școlii. Da, nici anul acesta nu am putut dormi înaintea primei zile de școală! Același nod în stomac, aceeași agitație, aceeași emoție nemărginită. Anul acesta nu voi mai fi întâmpinată de zâmbetul acelorași copii ca în ultimii 4 ani. Îmi e tare dor de ei și îmi e ciudă că timpul a trecut atât de repede, dar, în același timp, sunt tare nerăbdătoare să-i cunosc pe cei cărora am să le deschid drumul cunoașterii începând de acum. Am lucrat mult pentru a le pregăti o sală de clasă de poveste. Un decor care să-i ducă cu gândul la aventuri frumoase, la o călătorie minunată, așa...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
31 Hits

Program de dezvoltare personală a școlarului mic prin activități arte vizuale și abilități practice. Competențe generale

În ceea ce privește dezvoltarea personală a școlarului mic prin activități de arte vizuale, vizăm următoarele obiective. Exprimarea de idei/ experiențe și emoții/ sentimente în limbaj vizual. Receptarea și transmiterea unor mesaje exprimate în limbaj vizual, în contexte variate. Dobândirea stării de bine și a încrederii în sine prin activități specifice artei vizuale și abilitățior practice. Competențe specifice și exemple de activități de învățare Exprimarea de idei/ experiențe și emoții/ sentimente în limbaj vizual.   Competențe specifice Exemple de activități •          Asocierea emoțiilor de bază cu elemente simple de limbaj vizual •           Transmiterea unor mesaje verbale și nonverbal despre propriile experiențe de viață •           Exprimarea ideilor și trăirilor personale prin utilizarea liniei, punctului, culorii și formei •          Participarea la activități integrate adaptate  nivelului de vârstă, în care se asociază elemente de exprimare vizuală, muzicală, verbal, kinestezică. •        Jocuri de mimă, •        Turul clasei: ”Cum te simți astăzi?”, la începutul sau...
Continue reading
Rate this blog entry:
47 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau