Revista Didactica Genesis

Viața trăită cu pasiune

pasiune
Frumusețea vieții se naște din lucrurile simple, făcute din firescul lor, fără a aștepta o recompensă. Tot așa se nasc pasiunile: la început e doar ideea, apoi se dezvoltă în două, trei ... cinci, ... n idei, pentru a ajunge în final un întreg, care te bucură, îți dă o stare de bine, te mulțumește. Acest lucru știu să-l facă cel mai bine copiii, iar ei sunt cei care zilnic îmi confirmă că viața are farmecul ei, care vine tocmai din simplitatea ei. Să te bucuri de lucrurile simple e aproape o garanție a fericirii. Mi-am întrebat azi elevii ce le place să facă în timpul liber și dacă au pasiuni pe care ar dori să mi le împărtășească. Răspunsurile lor au venit natural, fără șovăiri sau poticniri: unii mi-au spus că le plac cărțile pentru că le găsesc interesante, sunt modalitatea prin care ei se destind. Cercetătorii de la...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
67 Hits

Empatia profesorului, cheia reușitei elevilor săi

pexels-photo-207653
Sinceritate, ascultare activă, încurajare, laudă, înțelegere, transparență, interdependență, altruism, respect pentru nevoile elevului, autenticitate, entuziasm, deschidere, acestea sunt câteva dintre trăsăturile care definesc profesorul empatic și care, în opinia mea determină reușita elevilor săi. Literatura, istoria, matematica, chimia, engleza, fizica, în fapt orice materie poate fi făcută interesantă pentru elevi de către un profesor care știe cum să creeze o relație cu elevii săi, care consideră că interacțiunea cu elevii este mai importantă decât orice instrument de predare, știind să le stârnească curiozitatea, interesul și plăcerea de a explora și de a descoperi singuri, de a le crea cadrul favorabil dezvoltării inteligenței emoționale, de cooperare în cunoașterea interpersonală. La baza înțelegerii și identificării psihologiei altuia se află empatia, un fenomen de rezonanță, de comunicare afectivă cu altul, conform definiției din Dicționarul de psihologie a lui Norbert Sillamy. Așadar, în activitatea didactică cunoașterea interpersonală, implicarea empatiei în structura de personalitate este...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
54 Hits

Și minciuna e o vorbă, dar are picioare scurte...

crina-pintea
Am simțit nevoia să spun mereu adevărul, fără cosmetizări, dincolo de orice consecință. Cred că e forma cea mai corectă față de mine și față de cei din jurul meu. Știu că sunt situații în care să spui adevărul vine foarte greu , existând riscul să-l dărâmi pe cel de lângă tine. Să spui lucrurilor pe nume, deși nu mulțumește, înseamnă să fii tu însuți, să-ți păstrezi integritatea și demnitatea, să fii om. În lumea copiilor lucrurile par a se complica un pic, în special a celor de-o șchioapă (2-3 ani), pentru că pentru ei lumea nu se împarte între aceste două concepte, ci pur și simplu, delimitarea realitate-joc-fantezie nu e clar definită. Însă, datoria noastră ca adulți este să-i facem să înțeleagă ce li se întâmplă, chiar dacă aceștia nu dispun de o morală autonomă până la vârsta de 6-7 ani. Catherine Dolto, medic și scriitoare pe teme de...
Continue reading
Rate this blog entry:
46 Hits

Învățarea activă

Învățarea activă
Orele de limba și literatura română devin mai atractive pentru elevi atunci când sunt antrenați să realizeze exerciții de creativitate. Acestea au rolul de a le facilita cunoașterea, de a le forma deprinderi de receptare și interpretare a unui text, precum și de a-și valorifica potențialul literar-artistic. Din preocuparea firească a dascălului pasionat de a face lecțiile cât mai interesante și eficiente, în contextul unei educații de calitate în care accentul cade pe învățarea centrată pe elev, pe gândirea critică și pe stimularea creativității, am abordat în diferite ore metode active de învățare care, după cum am constatat, au captat atenția și interesul elevilor mai mult decât lecțiile „canonizate”, bazate adeseori pe metode tradiționale, rigide, în care elevul rămâne un simplu observator al demersului educativ. Consider că astfel de lecții devin mai interesante și mai eficiente pentru elevi deoarece îi ajută să descopere și să se descopere, să aibă păreri...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
49 Hits

Un început, o provocare…

school-2761394__340
Începutul fiecărui an școlar reprezintă o provocare, iar gândul care mă animă este acela de a găsi metodele cele mai potrivite în a-i determina pe elevii mei să se descopere și să devină ei înșiși.             Atunci când anul școlar debutează cu preluarea unei clase aflate la începutul unei noi etape, de exemplu cum sunt acum elevii clasei a V-a, provocarea este cu atât mai mare, deoarece totul stă sub semnul noului. Experiența anilor la catedră mi-au arătat că, dincolo de competențele profesionale dobândite prin studiu, profesorul trebuie să găsească căi de a-l cuceri pe elev, de a-i capta atenția, de a-i stârni curiozitatea, de a-l provoca la interogații, de a-l antrena într-o discuție constructivă și de a transforma sala de clasă într-un mediu relaxant, în care elevii se pot simți încrezători în capacitatea lor de a asimila cunoștințe. Deseori fac un exercițiu de memorie, surprinzându-mă în ipostaza elevului de...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
36 Hits

Viața și marile ei lecții de iubire

photo-carusel
Nu-mi amintesc „lecțiile cele mai” ci chipuri , figurile unor oameni care au apărut în viața mea la momentul și locul potrivit. Nu sunt mulți, dar sunt suficienți pentru a scrie pagini întregi. Unii au plecat mult prea devreme din această lume, alții au rămas aici, împreună cu mine: unii optimiști, veseli, deschiși, alții reci, intransigenți, autoritari, dar toți devenind factori hotărâtori în anii formării mele. Da, am adunat de la fiecare câte ceva, ajutându-mă să devin ceea ce sunt azi. Îi prețuiesc, îi respect, îi iubesc și îi stimez considerându-mă un om norocos pentru că i-am întâlnit. De la mama am luat credința, determinarea, sensibilitatea și altruismul. Ea este frumosul ce nu are nevoie nici măcar de a fi pictat în cuvinte, pentru că atinge, pentru mine, liniile perfecțiunii. De la tata am primit hotărârea, puterea, voința și ambiția de a străbate cele mai întunecate și dificile trasee, niciodată...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
74 Hits

Azi l-am luat de mână pe M. Am discutat îndelung, ca doi vechi prieteni

sea-2565890_carusel
Sunt prietena tuturor, în special a copiilor. Ei sunt tare bucuroși să mă întâlnească; zâmbetele largi și chipurile lor luminoase îmi sunt suficiente pentru a înțelege asta. De aceea, nu stau pe gânduri prea mult timp și plec cu ei într-o nouă călătorie. Azi l-am luat de mână pe M . Am discutat îndelung, ca doi vechi prieteni care nu s-au mai văzut de mult și am decis să-i divulg câteva secrete, nu de alta, dar curiozitatea lui și întrebările lansate (mai ceva ca viteza sunetului) m-au cam pus în dificultate. M-a provocat să găsesc soluții la cele mai năstrușnice întrebări, și crede-mă n-a fost deloc ușor, pentru că nu se mulțumea cu orice fel de răspuns. Așa că, iată-ne pregătiți de drum, cu bagajele făcute în grabă și cu o veselie de zile mari. Am uitat să-ți spun: lui M. îi plac poveștile, de exemplu, de curând l-a descoperit...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
34 Hits

Metode de evaluare utilizate la limba și literatura română

approved-151676
Conceptul de strategie de evaluare Strategiile de evaluare sunt definite de modul în care este conceput actul de evaluare în raport cu desfășurarea procesului tehnologic. Evaluarea urmărește, prin conținutul său, să identifice modul în care obiectivele stabilite se înfăptuiesc în activitatea practică. Pentru a cunoaște gradul de asimilare al cunoștințelor, evoluția si nivelul elevilor, dar și pentru a stimula activitatea elevilor, este necesară evaluarea la începutul, sfarșitul și pe tot cuprinsul procesului didactic. Aceste trei tipuri definesc trei strategii de evaluare care “se disting prin modul de integrare în procesul didactic”(1, p. 140). După cum le definește I.T. Radu, strategiile “sunt definite de modul în care este conceput actul de evaluare în raport cu desfășurarea procesului pedagogic”( 2, p. 90). Clasificarea strategiilor de evaluare întâlnite la disciplina limba și literatura română A. Dupa modul în care se integrează în desfășurarea procesului didactic: Dacă luăm în considerare acest criteriu, identificăm trei...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
49 Hits

Reguli pentru a crește un copil echilibrat

pexels-photo-173666
A fi părinte și profesor mi s-a părut dintotdeauna o ocazie excelentă de a impersona unele dintre cele mai fascinante, dar și dificile roluri pe care le poți avea - acela de a crește oameni frumoși . Responsabilitatea, din această ipostază, am simțit-o uneori covârșitoare, alteori mi-a creat un ușor disconfort,  pentru că știu cât de mult putem determina destinul micilor învățăcei, iar misiunea aceasta nu e deloc ușoară, exemplul personal devenind uneori un aliat de temut. Fiecare familie sau grup social, în cazul de față școala, ar trebui să clădească educația copiilor pe acele valori și principii «în care crede și pe care nu doar le validează, ci le și pune în practică». Cred că, responsabilitatea este o valoare care se construiește, se educă, se formează în timp, este capacitatea noastră de a răspunde emoțional, comportamental și cognitiv într-o situație dată, în acord nu doar cu nevoile personale, ci...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
31 Hits

Cred în reușita elevilor mei

pexels-photo-267491
«Nu putem cunoaște absolut nimic, decât răsfrângându-ne în noi înșine.» Camil Petrescu   Coincidență sau nu, tema lunii acesteia se leagă de o întâmplare pe care am experimentat-o deunăzi cu elevii mei și care m-a provocat la reflecție și introspecție. Dacă vreți, o încercare de a înțelege mecanismele firii umane atunci când factorul emoțional contrabalansează toate teoriile învățării. E un fel de reîntoarcere către propria-mi ființă pentru a reuși să rezolv, cel puțin parțial, conflictul emoțional dat de un simplu test pentru care elevii mei, o clasă conștiincioasă, muncitoare, cu dorința de a învăța și de a înțelege noțiunile, s-a pregătit temeinic de-a lungul multor ore de studiu, dar care a traversat momente de îndoială și incertitudine tocmai din cauza factorului emoțional. Ne-am pregătit multe ore pentru acest test, aveam certitudinea că fiecare dintre elevii mei și-a însușit noțiunile, și totuși, puși în fața unei evaluări, presiunea notei, care, știm...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
34 Hits

Atenția profesorilor trebuie să treacă de la cum să predai la cum învață copiii

pexels-photo-256454
David Ausubel afirma: ˶...dacă ar trebui să reduc toată psihologia școlară la un singur principiu, aș spune așa: «Cel mai important factor care influențează învățarea este ceea ce elevul știe deja. Verificați aceste cunoștințe și predați-i ținând cont de ele»̋. Atunci când vorbim de un calculator bun, ne îndreptăm atenția asupra procesorului sau, altfel spus, creierului din calculator , care reprezintă cheia reușitei sistemului de operare a celorlalte componente numite partea funcțională a acestuia. Tot așa, școlile care au succes pun în prim plan procesorul intern, adică elevi, profesori, directori, pregătiți să învețe permanent, și în plan secund sistemele de programare (software-ul reprezentând programele din școli) și hardware-uri , reprezentând clădirile, resursele. De-a lungul timpului, filosofi și oameni de știință – Socrate, Platon, Aristotel, J. H. Pestalozzi, J. F. Herbat, E. Key, M. Montessori, Piaget etc – au fost animați de dorința de a legitima procesul de diferențiere și individualizare...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
33 Hits

Despre consecințe

traffic
A fi părinte înseamnă a fi responsabil, iar responsabilitățile sunt de infinit de ori mai mari decât orice fișă a postului. Societatea de astăzi, timpul alert pe care-l trăim par a dezbina foarte ușor familia contemporană. De cele mai multe ori suntem luați prin surprindere, alergăm necontenit spre mai bine, dar nu ne dăm răgazul să observăm dacă într-adevăr ne îndreptăm spre mai bine sau ne-am amăgit cu goana după succes în carieră sau în mediul profesional. Rareori ne oprim din această alergătură și reflectăm la simpla întrebare Există ceva mai important decât copiii, există ființe pe care să le iubim mai mult și pentru care ar trebui să depunem mai mult efort? Așadar, e nevoie de noi în reușita copiilor noștri, iar noi trebuie să acționăm cu consecvență și responsabilitate. Știm că pentru adulți regulile se nasc firesc, din simțul lor rațional, însă copiii consideră că prin reguli sunt...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
34 Hits

Empatia profesorului, cheia reușitei elevilor săi

teacher-590109_960_720
Sinceritate, ascultare activă, încurajare, laudă, înțelegere, transparență, interdependență, altruism, respect pentru nevoile elevului, autenticitate, entuziasm, deschidere, acestea sunt câteva dintre trăsăturile care definesc profesorul empatic și care, în opinia mea, determină reușita elevilor săi. Orice materie poate fi făcută interesantă pentru elevi de către un profesor care știe cum să creeze o relație cu elevii săi, care consideră că interacțiunea cu elevii este mai importantă decât orice instrument de predare, știind să le stârnească curiozitatea, interesul și plăcerea de a explora și de a descoperi singuri, de a le crea cadrul favorabil dezvoltării inteligenței emoționale, de cooperare în cunoașterea interpersonală. La baza înțelegerii și identificării psihologiei altuia se află empatia, un fenomen de rezonanță, de comunicare afectivă cu altul, conform definiției din Dicționarul de psihologie a lui Norbert Sillamy. Așadar, în activitatea didactică cunoașterea interpersonală, implicarea empatiei în structura de personalitate este o verigă importantă pentru construirea încrederii copiilor în...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
30 Hits

Nu e deloc rău să ajungi la mâna imaginației

Coperta_Experimentul-MAMATATA
Pentru acest număr mi-am propus să scriu despre o carte care îmi este foarte dragă și pe care o recomand cu căldură tuturor părinților și nu numai – Experimentul MAMATATA de Iulian Tănase apărută la Editura Herg Benet în 2015. După cum însuși autorul precizează, această carte este una de creative parenting , mai exact despre cum părinții pot încuraja pe copii să nu devină niște adulți previzibili și plicticoși, ci liberi să-și construiască propria relație cu imaginația, cu interogațiile asupra lumii, cu limbajul,  cu mirarea, cu nevoia de joc și nevoia de a râde . Cartea a fost construită, practic, pornind de la un experiment al autorului, ajuns în ipostaza de tată a doi copii minunați: Adora și Sacha, care asemenea altor copii descoperă lumea, punând întrebări și formulând răspunsuri dintre cele mai neașteptate, așa cum numai ei știu s-o facă, apelând doar la spiritul ludic liber și la...
Continue reading
Rate this blog entry:
32 Hits

Succesul camuflat în forme ale eșecului

einstein1_7
Recent apărută la Editura Humanitas, cartea lui Mario Livio (astrofizician la Space Telescope Science Institute din Baltimore și autorul a altor două cărți de succes – Secțiunea de aur și Ecuația care nu a putut fi rezolvată – ambele apărute și în traducere românească la Editura Humanitas), Gafe strălucite – De la Darwin la Einstein cu subtitlul Greșelile colosale ale unor mari savanți, care ne-au schimbat perspectiva asupra vieții și universului este construită cu scopul de a prezenta în detaliu gafe surprinzătoare ale câtorva mari savanți și consecințele neașteptate ale acelor gafe. Probabil vă întrebați de ce supun analizei și reflecției această carte, mai exact ce legătură are ea cu mediul școlar? Ei bine, cartea certifică faptul că în lungul proces de învățare, de dobândire a cunoștințelor, a recunoașterii și dacă vreți, a legitimității teoriilor descoperite, omul este supus inevitabil greșelii, iar măreția lucrului bine făcut vine tocmai din zonele...
Continue reading
Rate this blog entry:
31 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau