Revista Didactica Genesis

Pasiuni inteligente

chitara
Până de curând, timp de foarte mulți ani, în mediul științific se considera că nivelul de inteligență al oamenilor este  o calitate înnăscută  ce nu poate fi influențată sau modificată de factori externi. Însă, în ultimii ani, în urma unor studii științifice, cercetătorii au ajuns la o concluzie inedită referitor la coeficientul de inteligență:  acesta poate crește atunci când oamenii practică anumite activități. Majoritatea acestor activități pot fi încadrate într-o listă de hobby-uri, dacă nu reprezintă activitatea profesională principală. Așa că, dacă până acum nu ați considerat foarte important aspectul hobby-urilor în viața copiilor dumneavoastră, va puteți gândi de acum încolo să stați de vorbă cu ei, să aflați care dintre aceste activități le place și să  le oferiți ocazia să le practice în viața de zi cu zi.  Beneficiile pentru creierul copilului și pentru dezvoltarea sa socială viitoare sunt enorme. - Să cânte la un instrument muzical – Cercetătorii...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
80 Hits

Sunt perfectă... dar se poate şi mai bine

board
  Am vrut să fiu tot timpul perfectă, dar "meseria" de mamă și cariera de educatoare mi-a schimbat această gândire atunci când am întâlnit în călătoria mea copii care aveau aceeași dorință pe care o aveam și eu încă din copilărie, aceea de a fi perfect. Încercând să fac o schimbare în acest sens, am început să cercetez și să caut răspunsuri la...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
61 Hits

A minți este o abilitate ca oricare alta și toți copiii învață să o folosească

Motto: „ Omului i s-a dat o limbă cu care să poată vorbi şi cuvinte cu care să poată să îşi ascundă gândurile." Proverb unguresc Disimularea face parte din condiţia umană. Conform unor cercetări recente, se pare că minciuna este un mecanism care ţine de supravieţuire şi că s-au evidenţiat chiar anumite zone ale creierului care se activează atunci c...
Continue reading
Rate this blog entry:
42 Hits

Importanța metodelor interactive în educarea preșcolarilor

Importanța metodelor interactive  în educarea preșcolarilor
În societatea zilelor noastre, cuvântul de ordine este schimbarea iar învățământul nu iese din acest tipar, trebuind să evolueze și să se perfecționeze constant pentru a forma personalități flexibile, originale și active. Modernizarea procesului de învățământ din grădiniță implică mai multe componente: proiectarea didactică, tehnici și instrumente de cunoaștere și evaluare a copiilor, parteneriate educaționale, activități extracurriculare, o metodologie didactică activă. În vederea creșterii calității procesului instructiv – educativ din grădiniță avem în vedere perfecționarea metodelor tradiționale, dar și introducerea unor metode și procedee educative revoluționare. Metodele active reprezintă modalități de transmitere a informațiilor într-un mod simplu și eficient, pe placul copiilor și ținând cont de nevoile și abilitățile fiecărui copil în parte. Proiectarea unui demers didactic, diferit de cel tradițional, dă posibilitatea fiecărei educatoare să-și valorifice propria experiență prin utilizarea unor metode moderne într-o abordare interdisciplinară. Dacă până acum educatoarea conducea activitatea în stil tradițional, acum aplicând metode moderne...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
44 Hits

Provocarea grupei mijlocii

kid-1241817
Ce repede a trecut timpul! Parcă ieri erau niște ghemotoace speriate de tot ceea ce era nou. Plângeau cu toții în holul grădiniței când îi aduceau părinții dimineața. Dar, a trecut un an și au aflat că pot avea încredere în educatoare și persoanele ce îi întâmpină la grădiniță. Au aflat că, tot aici, la grădiniță avem mulți prieteni și timpul se scurge lin si frumos de parcă nici nu îl simțim și acum se simt in siguranță și la fel de confortabil ca acasă. La preșcolarii de grupă mijlocie, cercul de cunoștințe despre lumea ce îi înconjoară se lărgește simțitor. Activitatea copilului devine mai variată, mai complexă: conținutul jocurilor se îmbogățește, activitățile obligatorii implică un efort intelectual și fizic mai mare, cunoștințe mai bogate. Ca urmare, întreaga activitate psihică a copilului se dezvoltă intens. Percepția se desprinde treptat de acțiunile cu obiectele și începe să se desfășoare ca un...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
38 Hits

Educatori fascinanți

markus-spiske
A educa înseamnă a fi un artizan al personalității, un poet al inteligenței, un semănător de idei. Educatorii buni sunt elocvenți, educatorii fascinanți cunosc modul de funcționare a minții. Această deprindere a educatorilor fascinanți contribuie la dezvoltarea în copii lor a capacității de administrare a gândurilor și emoțiilor, de a fi propriul lider, de a trece ușor prin pierderi și frustrări, de a depăși conflictele. Educatorii buni au o bună cultură academică și transmit cu siguranță și elocvență informațiile în cadrul grupei. Educatorii fascinanți depășesc acest obiectiv. Ei caută să cunoască modul de funcționare a minții elevilor, pentru a-i educa mai bine. Pentru ei, fiecare copil este nu doar o persoană din grupa, ci o ființă umană complexă, cu necesități unice. Educatorii fascinanți transformă informația în cunoaștere și cunoașterea în experiență. Ei știu că doar experiențele se înregistrează într-un mod deosebit în memorie și numai ele creează modificări masive, capabile...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
43 Hits

Învățarea prin colaborare în grădiniță

kid-1241817
„Toate funcțiile psihice superioare încep ca relații efective între indivizii umani”.                                                                         -Vygotsky-   Lumea în care trăim se schimbă și odată cu ea educația. Pentru Piaget copiii sunt „mici oameni de știință, care atunci când sunt confruntați cu probleme noi încearcă să confere sens observațiilor lor, să le pună în acord cu teoriile existente”. Importanța învățării colaborative în învățământul preșcolar derivă din însuși idealul educațional care, conform Noului Curriculum și Legii actuale a învățământului, este reprezentat de dezvoltarea integrată și armonioasă a personalității umane, formarea unui om capabil de integrare conștientă, activă și creativă în viața socială și de participare activă și proactivă în viața societății. Pedagogii abordează metodologia instruirii ca pe o problemă centrală. Au apărut diverse denumiri pentru a ilustra munca colaborativă de învățare în grup cum ar fi: învățarea colectivă, învățarea prin cooperare, învățarea reciprocă, în echipă, studiu de grup, studiu circular. În învățământul preșcolar modern...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
37 Hits

Joacă-te, învață, distrează-te! Amintiri de vacanță la grădinița Genesis

pexels-photo-85599
Iată-ne ajunși la final de an școlar. Pentru unii copii, prilej mare de bucurie, urmând trei luni de vară cu părinții în concediu, cu bunicii la țara sau în tabere cu prietenii. Însă nu vă imaginați că acei copii care aleg să vină la grădiniță și pe perioada verii sunt lipsiți de distracție și momente speciale. Provocarea mea, în calitate de educatoare și în acest an școlar a fost să propun un program special, pe perioada vacanței, care să ofere copiilor, la fel ca în anii precedenți, o vacanță memorabilă. De aceea, întreaga echipă de educatoare și-a adunat ideile și am gândit împreună un program variat, relaxant, care contribuie atât la dezvoltarea cunoștințelor copiilor, îmbunătățirea abilităților, socializarea în grup, cât și, desigur, la distracție pentru o vacanță de neuitat, denumit simplu PLAY*LEARN*ENJOY - JOACĂ-TE, ÎNVAȚĂ, DISTREAZĂ-TE!. În această vacanță copiii se vor bucura de: plimbări și activități în aer liber,...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
33 Hits

Verificarea și evaluarea în grădiniță - metode tradiționale și alternative

pexels-photo-129426
În ultimii ani s-au intensificat tot mai mult preocupările pentru căutarea unor metode de verificare și evaluare care să conducă la realizarea unor evaluări cât mai obiective, să cuantifice operaționalizarea cunoștințelor de care dispun copiii, capacitățile de transfer ale cunoștințelor și ale abilităților lor și să ofere posibilitatea de a prevedea cu un grad de probabilitate mai mare rezultatele obținute în urma verificărilor efectuate. Astfel, a apărut o nouă categorie de metode de verificare și evaluare, deiferită de categoria metodelor tradiționale. Este vorba de metodele alternative de verificare și evaluare, care au valențe formative mai pronunțate. Totuși, deoarece toate metodele de verificare și evaluare prezintă atât avantaje cât și dezavantaje, strategiile de evaluare au la bază un sistem de metode combinate astfel încât să valorifice avantajele și să înlăture dezavantajele, în vederea obținerii unei evaluări cât mai obiective și mai științifice. În cadrul învățământului preșcolar se utilizează metode de evaluare...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
39 Hits

Poveștile terapeutice și rolul lor la vârsta preșcolară

pexels-photo-256546
Rolul poveștilor este unul care poate fi cu greu măsurat și explicat în câteva cuvinte. Ele ajută comunicarea, relaționarea copil – adult, sprijină exprimarea emoțiilor, oferă posibile soluții problemelor, oferă informații, prezintă modele de comportament și multe alte beneficii. În calitate de educatoare, consider că este un dar să poți transmite copilului bogăția poveștilor. Vorbim în ultima perioadă tot mai mult de povești educative și de povești terapeutice. Prin poveste, copilul își deschide mai ușor sufletul, comunică mai bine ceea ce simte, recunoaște în personajele poveștilor propriile trăsături și în dificultățile lor, propriile probleme. Mulți dintre noi ne amintim de acele povești care ne-au influențat modul de gândire, comportamentul, atitudinile sau modul de relaționare cu cei din jur. Povestea terapeutică este o metodă prin care putem transmite copiilor anumite modele comportamentale și valori morale și putem înlătura unele comportamente nedorite. Povestea în sine nu îi spune copilului ce să facă,...
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
44 Hits

Muzica de fundal și rolul său în dezvoltarea competenței socio-emoționale a copiilor de vârstă preșcolară

image1
Societatea contemporană are o influență directă asupra dezvoltării copilului. Dezvoltarea socio-emoțională a copiilor este o componentă importantă pentru dezvoltarea viitoare în ceea ce privește relațiile sociale. Rutina de a asculta muzica devine un partener omniprezent în viața copilului. Următorul studiu a fost realizat de Universitatea Babes-Bolyai din Cluj - Napoca și prezentat în lucrarea ”Procedia - Social and Behavioral Sciences”. Studiul prezintă o scurtă cercetare în stabilirea și conturarea unui context favorabil necesar pentru dezvoltarea socio-emoțională a copiilor preșcolari prin ascultarea muzicii de fundal. Studiul a fost realizat pe o perioadă de patru săptămâni, cu un grup de copii, într-o grădiniță din Cluj-Napoca. Rezultatele au fost în concordanță cu cercetările contemporane și au arătat că anumite medii muzicale sunt mai eficiente decât altele. Dezvoltarea socială și emoțională a copiilor preșcolari este o componentă importantă în dezvoltarea ulterioară a relațiilor sociale cu copiii. Abilitățile sociale și emoționale pe care le dezvoltă...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
38 Hits

A fost odată ca niciodată…

albacazapada
„A fost odată ca niciodată...„– va începe educatoarea, iar copiii vor fi nerăbdători să călătorească alături de personajele îndrăgite în lumea minunată a poveştilor. Oare despre ce este vorba? Ce se va întâmpla? Cine va câştiga? Întrebări şi răspunsuri, emoţii de bucurie şi tristeţe, teamă şi uimire, o multitudine de culori şi locuri nemaiîntâlnite...
Continue reading
Rate this blog entry:
35 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau