Revista Didactica Genesis

Războiul care mi-a salvat viața - recenzie

razboiul-care-mi-a-salvat-viata-cover_big
 " - Ada! Pleacă de la fereastră! s-a răstit mama.   M-a apucat de braț, m-a tras, iar eu m-am rostogolit de pe scaun și am căzut pe podea.   - Îl salutam pe Stephen White, atâta tot.   Știam bine că nu trebuia să-i răspund, dar uneori mă lua gura pe dinainte. În vara aceea aveam să învăț să lupt.   Mama m-a plesnit. Tare. M-am izbit cu capul de piciorul scaunului și câteva clipe am văzut stele verzi.   - Nu vorbești cu nimeni! a zis mama. Te-am lăsat la geam de bună la suflet ce sunt, dar îl bat în scânduri dacă mai scoți nasul; darămite să vorbești cu cineva!   - Dar Jamie e-afară, am mormăit eu.   - Și de ce n-ar fi? a zis mama. El nu-i olog ca tine.   Mi-am mușcat buzele împiedicând cuvintele să iasă și am scuturat din cap ca...
Continue reading
Rate this blog entry:
82 Hits

Suntem ceea ce facem, nu ceea ce spunem

photo-1503160814947-656030efef06
Am ales să scriu pentru suflet, nu pentru minte. Mi-aș dori ca acest articol să devină o pledoarie pentru copii, întrucât sunt ferm convinsă că fiecare om este rezultatul propriei copilării și că o copilărie nereușită ne face mai puțin “reușiți” atât ca adulți, cât și ca părinți. M-am întrebat adesea ce înseamnă și mai ales ce trebuie să faci să fii un părinte bun. Din punctul meu de vedere, există două maniere de a răspunde: prin prisma mea, ca părinte și fost copil, și prin prisma copilului meu. Relația părinte-copil este mereu vie, dinamică și în schimbare, ceea ce îmi dă șansa să devin un părinte mai bun decât cea care am fost ieri, iar peste câțiva ani mai bună decât cea care sunt astăzi. Pe lângă cărțile de psihopedagogie pe care le-am citit în decursul anilor și care îmi sunt de real folos, mai sunt și câteva lucruri...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
47 Hits

Despre adevăr și minciună

adriana-boghian
" Minciuna este sâmburele care dă roade în toate pământurile, de aceea se poate cultiva cu atâta plăcere pretutindeni. Roadele ei însă sunt amare și seci." (Vasile Conta) Un talent care le lipsește multor oameni, cu excepția sociopaților, este cel de a spune minciuni fără a fi descoperiți imediat. Începând de la colțul de stradă unde se întâlnesc - din întâmplare sau intenționat - oameni care dezbat cele mai neimportante subiecte, până în cadrul Parlamentului și al Guvernului, cea mai frecventă formă de manifestare este minciuna. Fie că recunoaștem sau nu, la un moment dat, fiecare dintre noi a trecut prin procesu de fabricare a unei minciuni. Unele minciuni au consecințe mai mari asupra noastră sau asupra celor din jurul nostru, alte minciuni au consecințe mai mici. Există mai multe tipuri de minciuni, însă cele mai des întâlnite sunt: Minciuna nevinovată (termenul englezesc este white lie ). Această minciună are...
Continue reading
Rate this blog entry:
210 Hits

Despre lucrurile simple

stones-801756_960_720
"Simplitatea este starea morală prin care o seamă de taine ni se deschid. Firescul și armonia ei o fac să rodească și pe o altă dimensiune a vieții, aceea a orizontului deschis. Sensul vieții este prins mai ușor și mai adevărat de omul simplu decât de omul complicat, pentru că cel dintâi păstrează legătura directă cu viața, are, totodată, simțul realității aparente și tainice. A fi simplu înseamnă a fi în viață, a fi în viață înseamnă a-i trăi și cunoaște sensurile. Sensul vieții nu poate fi prins stând în afara ei, călcând un drum artificial. Omul simplu trăiește cu ochii în distanțele mari ale lumii. .... Omul simplu este o făptură vie; este o făptură originară de mare plinătate și echilibru interior. " (Ernest Bernea - Îndemn la simplitate) Am început cu acest fragment despre simplitate pentru că, uneori, din dorința de a fi cât mai moderni, reușim să...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
43 Hits

Conceptul de benchmarking în educație

lean-benchmarking-tour
  "Benchmarking înseamnă să reduci diferența între unde suntem și unde vrem să fim." [1] Fiecare instituție, fie publică sau privată, trebuie să facă față competiției și să ofere servicii de calitate. Pentru a îndeplini toate cerințele trebuie să găsească noi metode și strategii care să permită fiecărei instituții să rămână în top sau să devin...
Continue reading
Rate this blog entry:
39 Hits

Cum să asiguri calitatea în instituțiile de învățământ

learn-2004899_960_720
Cum să asiguri calitatea în instituțiile de învățământ Conceptul de calitate este un subiect de interes pentru majoritatea instituțiilor, iar îmbunătățirea calității serviciilor furnizate este, probabil, cel mai important obiectiv la nivel de instituție. Calitatea este cu atât mai greu de definit cu cât percepția despre calitate diferă de la o persoană la alta, iar lipsa acesteia ne afectează pe toți. Calitatea este cea care face diferența între succes și eșec, iar instituțiile educaționale – fie ele private sau de stat – încep să înțeleagă și să accepte faptul că fără furnizarea unor servicii de calitate și fără o educație de calitate acestea vor da faliment. Este imperios necesar ca instituțiile școlare să înțeleagă ce înseamnă calitatea și cum pot furniza elevilor servicii de calitate. Printre cele mai importante aspecte care fac ca o instituție să fie de calitate sunt: Profesori remarcabili; Înalte valori morale; Rezultate excelente la examene; Sprijinul...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
35 Hits

De la individ la echipă

play
P. Drucker în lucrarea sa “The Practice of Management”, afirma că: “Omul e singura resursă aflată la dispoziția omului care poate fi dezvoltată”, și, de asemenea, că: “Oamenii trebuie considerați ca resurse. (...). Managerii și muncitorii reprezintă împreună resursele umane ale unei organizații.” Individul, prin structura sa, prin sentimente, mentalitate, cultură, motivație, dorințe și în special prin conștiința de sine, reprezintă marea necunoscută a unui sistem, putând împiedica sau, dimpotrivă, putând potența o acțiune, un proces, o activitate. Evoluția practicii și a gândirii manageriale a determinat deplasarea atenției specialiștilor de la factorul material către modelarea și închegarea resurselor umane ale organizației. S-a ajuns, astfel, la concluzia că individul este mai mult decât o simplă componentă a factorilor productivi, iar managementul resurselor umane depășește principiile rigide ale gestionării activelor firmei, trebuind să țină seama de o serie de caracteristici ce scapă calculului economic. Numai luând în considerare toate aspectele ce definesc...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
44 Hits

Despre educația sexuală a copiilor

istock-92182678
Cu toții avem întrebări cărora le căutăm răspunsuri, indiferent de vârsta pe care o avem, fie că suntem mici, de 3 - 4 ani, sau mai mari, de 60 - 70 de ani. Ceea ce este interesant este faptul că și la 4 ani, și la 70, discutăm despre toate aceste subiecte delicate cu persoanele apropiate nouă, în care avem încredere și pe care le apreciem, pe care le simțim că pot și vor să ne asculte. M-am gândit să scriu despre acest subiect, oarecum tabu în țara noastră, tocmai pentru că am observat că elevii mei au o lipsă majoră de cunoștințe în acest sens; iar când discut cu ei pe această temă, reacțiile sunt pe măsură. Din nefericire, majoritatea părinților evită să discute astfel de subiecte cu copiii lor. Și totuși, ei trebuie să știe, să aibă cunoștințe de natură sexuală, pentru că sunt curioși și pentru că...
Continue reading

  • tes.com
Rate this blog entry:
36 Hits

Eficiența inspecțiilor școlare ca modalități de evaluare a performanțelor cadrelor didactice

schools_evaluation
Școala este o organizație care se conformează acelorași exigențe ca orice altă organizație. Ea reprezintă un grup de oameni ale căror acțiuni converg către atingerea anumitor obiective - unele generale, altele specifice. Un aspect aparte, însă, îl constituie misiunea organizației, deoarece școala este responsabilă cu formarea și perfecționarea capitalului de cunoaștere și dezvoltare a unei țări - misiune crucială, după părerea mea. Pentru a se menține și dezvolta, organizațiile sunt nevoite să-și creeze structuri capabile să anticipeze tendințele de evoluție economică și socială, precum și modificările structurale și de conținut ale pieței. Schimbările organizaționale ale ultimelor decenii au condus la creșterea capacității de adaptare la mediu. Este vorba despre managementul prin obiective, managementul participativ, managementul calității totale, planificarea strategică și extinderea controlului implicit și a comunicării interne. Pentru ca lucrurile să decurgă bine într-o instituție, este necesară și exercitarea funcției de control. În sistemul educațional, funcția de control o reprezintă...
Continue reading
Rate this blog entry:
38 Hits

Contribuția limbii engleze în dezvoltarea competențelor cheie

pexels-photo-258117
Întotdeauna am considerat limba engleză un obiect privilegiat nu numai datorită multitudinii de activități dar și a variatelor metode interactive de care profesorul se poate folosi pentru a o preda și a pentru a o face cât mai plăcută posibil pentru cei care o studiază. Ca profesor de limbă engleză am avut mereu sentimentul că am o șansă în plus să-mi cunosc elevii. Aceasta și datorită libertății de a alege modul în care îmi fac ora și tipul de activități pe care le folosesc. Spre exemplu, în primul meu an de învățământ am predat limba franceză la clasele III – VIII. Îmi aduc aminte că, la un moment dat, a trebuit să învăț copiii de la o clasă de a III-a fructele și legumele în limba franceză. M-am gândit cum să fac acest lucru astfel încât să fie interesant pentru copii și am avut ideea să transform catedra într-o „tarabă”....
Continue reading

  • Pexels
Rate this blog entry:
28 Hits

„Cum să vorbim copiilor dacă vrem să ne asculte și cum să-i ascultăm pentru ca ei să ne vorbească”

pexels-photo660_350
În timpul unei discuții cu o prietenă, aceasta mi-a spus un lucru care mi-a dat de gândit. Acesta a fost punctul de pornire al unei călătorii îndelungate pe parcursul căreia voiam să descopăr ce înseamnă să fii un părinte bun și ce calități sunt necesare pentru a deveni un părinte bun, potrivit pentru copilul meu. Vorbele pe care mi le-a spus prietena mea au fost următoarele: educația copilului se face cu 25 de ani înainte de a se naște. Cu alte cuvinte, pentru a crește un copil echilibrat, armonios și cald, trebuie ca părintele să fie în acest fel - echilibrat, armonios, cald. De cele mai multe ori, copiii nu fac ceea ce le spun părinții, ci ceea ce fac părinții, ceea ce copiii observă la părinții lor. Faptele, gesturile și atitudinea adulților sunt elocvente și au o influență mult mai mare asupra copiilor decât au vorbele. Începând din acel...
Continue reading

  • Unsplash
Rate this blog entry:
32 Hits

Ești liber să faci aproape orice. Cu câteva excepții

frog-1726765_960_720
Ce înseamnă cuvântul "regulă"? Conform definiției pe care o găsim în dicționarul explicativ al limbii române, regula este "normă, lege pe baza căreia are loc un proces, se desfășoară o activitate sau se produce un fenomen; precept; mod de a rezolva o serie de probleme care au anumite caracteristici comune". O societate disciplinată și dezvoltată în același timp este o societate în care regulile sunt respectate atât la nivel formal - sub forma unor legi și regulamente, cât și la nivel informal, iar abaterile sau nerespectarea regulilor sunt serios pedepsite. Chiar dacă comunicăm la nivel informal, în sensul că vorbim cu un prieten sau o prietenă, un membru al familiei, tot este nevoie să ținem de cont de limite, astfel încât discuția să nu devină stânjenitoare. Ca adulți, am ajuns să înțelegem toate aceste lucruri fie prin experiența personală, fie citind sau învățând, fie călătorind. Călătoriile în diferite locuri ne...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
31 Hits

Oliver Sacks, omul care și-a trăit viața cu entuziasm copilăresc

800px-9.13.09OliverSacksByLuigiNovi
„CÂND ERAM LA INTERNAT, TRIMIS DE ACASĂ ÎN TIMPUL războiului la o vârstă fragedă, mă simțeam întemnițat și neputincios și tânjeam după mișcare și putere, după o mișcare nestingherită și o putere supraomenească. De acestea aveam parte, pentru scurt timp, atunci când visam că zbor și, sub o altă formă, atunci când mergeam să călăresc în satul din apropierea școlii. Îmi plăceau puterea și suplețea calului meu și încă îmi pot aminti mișcarea sa lină și voioasă, căldura sa și mirosul dulce, ca de fân. Mai presus de toate, îmi plăceau motocicletele. Tata avusese una înainte de război, o Scott Flying Squirrel, cu un motor mare, răcire cu apă și o țeavă de eșapament care parcă țipa, și voiam și eu, la rândul meu, o motocicletă puternică. În mintea mea, motocicletele, avioanele și caii se amestecau, la fel ca motocicliștii, cowboy-i și piloții, pe care mi-i închipuiam ținându-și vehiculele puternice...
Continue reading

  • Wikipedia
Rate this blog entry:
28 Hits

The creative teacher

hands-600497_960_720
"Creativity is intelligence having fun."                                                                                                           (Albert Einstein)   This month's topic is creativity - an interesting, fascinating, captivating but challenging topic. I consider it interesting and fascinating because creativity deals with the brain a lot and it depends on how much we use or have been trained to use this part of the brain which stimulates it. I consider it challenging because it is not so easy to write about a concept that is so familiar to all of us. Somehow creativity brings people together, it motivates them to be (more) interested in what they are doing, because being creative gives them hope that things will improve at one point or another. Creativity seems to "spice" our lives, as it boosts our level of energy, of involvement and dedication in everything we do, it gives the possibility of some sort of achievement to everyone and makes life funnier, more...
Continue reading

  • Pixabay
Rate this blog entry:
31 Hits

„Activitățile de încălzire”. Cum să stabilești conexiunea cu elevii înainte de fiecare oră

DSC_0643
Dintre toate activitățile de predare, am ales să tratez activitățile cu care fiecare profesor își începe ora – sau ar trebui, pentru avea o atmosferă cât mai plăcută la curs și pentru a comunica bine cu elevii. Este vorba despre activitățile de “încălzire” – termenul sună mult mai bine în engleză – “warm-up/icebreaker activities”. Ele au un rol important în derularea procesului de predare-învățare deoarece stabilesc “tonul” lecției, al felului în care decurge aceasta. Trebuie să menționez că “warmers” nu se referă la a saluta elevii și la a face prezența, ci reprezintă o activitate în sine, ce se desfășoară sub diferite forme – jocuri, întrebări, dialoguri în situații date. Voi menționa câteva dintre scopurile acestor activități: Elevii se obișnuiesc să folosească limba engleză după ce ore în șir vorbesc limba română; Profesorii au șansa să capteze atenția și interesul elevilor dacă aceștia arată dezinteres pentru ora de engleză în...
Continue reading

  • Cosmin Tuduran
Rate this blog entry:
29 Hits
Fundatia Genesis - Toate drepturile rezervate.
Design & Development by Centriqa Marketing Bureau